2021.09.18. 15:28
Családias környezetben kínálnak fejlődési lehetőséget a falusi iskolák
Kis tantestület, alig száz vagy épp nem sokkal több mint egy tucat diák, szorosan kötődő emberek közössége, amit példaértékű szakmai elhivatottság és széleskörű fejlődési lehetőség jellemez – ilyen a falusi iskolák légköre. Legalábbis ott, ahol mi jártunk. A Kiskunhalasi Fazekas Mihály Általános Iskola Balotaszállási Tagintézményébe és Zsanai Telephelyére látogattunk el Kárász Péter intézményvezetővel, hogy láthassuk, milyen az élet 2021-ben a kis községek iskoláiban.
Fotó: Mester-Horváth Nikolett
A körülbelül ezerötszáz fős Balotaszállás és az alig nyolcszáz fős Zsana községek általános iskolája a gyerekeknek és a szüleiknek, valamint a pedagógusoknak és az önkormányzatoknak is szívügye. Zsanán már csak alsó tagozat működik, háromfős tantestülettel és 16 diákkal, míg Balotaszálláson 8 évfolyamon 99 fiatalt tanít tizenkét pedagógus.
Igyekeznek mindkét iskolát, mint épületet és mint oktatási intézményt is folyamatosan modernizálni. Balotaszálláson például három évvel ezelőtt kicserélték a külső nyílászárókat, szigetelték az épületet, nemrégiben napelemeket szereltek a tetőre és elkészült egy rekortán pálya. Zsanán is megvalósult már az épület egy részén a nyílászárók cseréje.
A külsőségen túl azonban a fő hangsúly a stabil, átfogó alapokat nyújtó oktatáson van, ami ugyanolyan lehetőségeket kínál a tanulóknak, mint egy városi intézmény.
– Iskolánknak vannak tabletjei, az alsósok oktatását interaktív tábla is segíti, számítástechnika-termünkben pedig mindenki korszerű tudást szerezhet. Nagy választékot kínálunk szakkörökből, amiket a gyerekek érdeklődéséhez igazítunk, így jelenleg működik szolfézs csoport, vannak zumba órák, futball és játékos sport edzések, valamint énekkar, kézműves, logika, angol és történész szakkör. Továbbá tervezzük az énekkar elindítását is – sorolta a széleskörű lehetőségeket Oláh-Jaksa Gabriella, a balotaszállási iskola tagintézmény-vezetője.
Hozzátette még, hogy a tanyagondnoki szolgálat segítségével úszástanfolyamra tudják hordani a diákokat Halasra, illetve fogorvosi székkel is gazdagodott az iskola, így helyben, ideális körülmények között végezheti el a fogorvos a diákok szűrését.
Jól mutatja azt, hogy mennyire fontos a helyieknek az iskolájuk, a szülőknek pedig az, hogy csemetéjük otthonos közegben kezdje meg tanulmányait, hogy idén az óvodából elballagó gyerekek közül egyet sem vittek el városi iskolába, mindannyiukat a balotaszállási intézménybe íratták be.
Bár kisebb tantestület és tanulói létszám van a zsanai iskolában, ugyanez a rendíthetetlen szakmai elhivatottság és a diákok fejlődésének mindenek elé helyezése jellemzi az ottani munkát is. Az informatika és az angol a legnépszerűbb szakkörök, de járnak sport- és kézműves foglalkozásokra a gyerekek. A legnagyobb élmény a zsanai diákok számára talán mégis a lovaglás. Rendszeresen tartanak ugyanis számukra ilyen foglalkozást, ahol nem csupán magát a lovaglást tanulhatják meg, hanem minden olyan feladattal megismerkednek, ami a lovak gondozásához, ápolásához tartozik.
Emellett pedig biztosítják az ő generációjuk későbbi boldogulásához nélkülözhetetlen alapokat.
– Legorobotokkal is dolgozunk, amit a gyerekek nagyon élveznek, rendkívül fogékonyak a programozás iránt. Tableteket is tudunk a kezükbe adni, már rövid időn belül magabiztosan használják. Mindemellett azt látjuk, hogy valóban olyan alapokat adunk nekik, amire bátran építkezhetnek. Olyan visszajelzéseket kapunk, amik azt mutatják, egykori diákjaink helytállnak a későbbi tanulmányaik során is – mondta el Fődiné Pap Ildikó, a zsanai iskola pedagógusa.
Hangsúlyozta továbbá, hogy szülőnek és gyereknek egyaránt vonzó lehet az a családias környezet, amit egy kisiskola nyújthat. Nem is kell beszédesebb példa erre annál, mint, hogy van kiskunhalasi diákjuk is.
– Nálunk bizony első osztályban minden tanulónak – szó szerint – megfogjuk a kezét, amikor írni tanul. Több idő jut egy-egy diákra, mint a közel 30 fős osztályokban. A másik nagy előnyünk, hogy a szülőket is jól ismerjük, tudjuk, honnan jön a gyermek, így könnyebben tudjuk kezelni őket.
Jut idő beszélgetni, nemcsak a tanulókkal, hanem a szüleikkel is, ami igazán tartalmas, hatékonyan működő kapcsolatokat eredményez
– fogalmazott Fődiné Pap Ildikó.
Az emberi, szakmai és infrastrukturális tényezők bemutatása után nem mehetünk el szó nélkül a két intézmény igazi különlegessége mellett. Ami pedig nem más, minthogy a délelőtti órákban az épület folyosóin sétálva már kiszagolható, mi kerül délben a tányérokra, ugyanis mindkét iskolában helyben főzik az ebédet. A finomnak ígérkező ételek illata körbelengi az osztálytermekhez vezető utat.
Szerves egységet alkot az iskola és a települése
Mind Balotaszálláson, mind Zsanán a község életének aktív részei a tanulók és a pedagógusok. A falusi rendezvényeken rendszeresen szerepet kapnak a diákok, ahogy például a zsanai iskola Anyák napi ünnepségén a falu összes édesanyja egybegyűlik a települése művelődési házában. Vagy épp a balotaszállási iskola gyereknapi programjain a települése apraja-nagyja együtt szórakozik.