kecskemét

2021.07.22. 14:00

Motoros siklóernyővel pásztázza a tájat a kadafalvi polgárőr

Mezőgazdasággal foglalkozó sarkadi családba született Erdélyi Sándor. Mindennapi közege a föld és a lovak voltak, de már gyerekkorában is áhítattal nézte a földek felett elhúzó permetező helikoptert, és már akkor tudta, hogy szorosan kapcsolódik majd a repüléshez. Ma már Gripeneket szerel a hadseregben, és ő a Kadafalvi Polgárőr Egyesület siklóernyős polgárőre, aki a magasból őrzi a kadafalviak biztonságát.

Horváth Péter

Fotós: Bús Csaba

Fotós: Bús Csaba

Semmi nem indokolta, hogy a repülés köré épüljön Erdélyi Sándor élete. A szülei gazdálkodtak, állatok és egyszerű szerszámok vették körül, szinte semmi mechanikus szerkezet nem volt a környezetében.

– Ugyanakkor arra jól emlékszem, hogy mindannyian megigézve néztük a földek felett rendszeresen elhúzó mezőgazdasági helikoptert, ami engem annyira lenyűgözött, hogy egyszer, a földeken állva elhatároztam: repülni fogok – emlékezett vissza Erdélyi Sándor, a Kadafalvi Polgárőr Egyesület siklóernyős polgárőre arra, hogy milyen körülmények között fertőződött meg a repülés szeretetével.

A háromgyermekes kada­falvi édesapa hivatásos katonaként szolgál a kecskeméti repülőtéren, ahol a Gripen vadászgépeket szereli. Emellett több mint másfél évtizede siklóernyőzik.

– Ebből több mint 10 éve motoros siklóernyős trike-kal, vagyis háromkerekű kocsiszekrénnyel emelkedem a magasba. Egyszemélyes és kétszemélyes gépem is van, a feladattól függ, hogy melyikkel repülök – mondta Sándor, hozzátéve, hogy mivel anyagi lehetőségei szerények voltak, a motoros siklóernyőzés klasszikus iskoláját járta ki. – Több gépet is magam építettem.

Kezdetben MZ és Trabant motoros gépekkel repültem, ami igazán jó iskola volt, mert többször előfordult, hogy motorleállásos vészhelyzetbe kerültem, így megtanultam kezelni a veszélyes szituációkat

– mondta Sándor, aki ma már az erős és nagyon megbízható Rotax motoros gépekkel emelkedik a magasba a Heliport Ipari Parkhoz tartozó mezőről.

Az elmúlt években több száz órát töltött a levegőben, mialatt sokat látott és tapasztalt. Ezek hatására csatlakozott a polgárőrséghez.

– Korábbi repüléseim során találkoztam olyan esetekkel, melyek arra sarkalltak, hogy segítsem a kadafalvi polgárőrség munkáját. Egyszer egy orgoványi túrámról hazafelé tartva a Csalánosi erdőben megpillantottam egy tartálykocsit vontató traktort. Rárepültem és azt láttam, hogy egy ember a földbe enged valamilyen gyanús folyadékot. Mint megrögzött környezetvédőt is nagyon dühít az illegális hulladéklerakás. Ekkor elkezdtem körözni felette, mintha csak jelezném az ottlétét. Ennek hatására távozott az illető – emlékezett vissza Sándor, de egy másik alkalmat is felidézett: – Odafentről már akkor látható lesz valaki, amikor még sejtelme sincs, hogy figyelik.

Helvécia felett repülve kiszúrtam egy furgont, amiből éppen kidobálták a szemetet a Csalánosi erdőben.

Őket is sikerült jobb belátásra téríteni, de előfordult, hogy fatolvajok fölé repültem – mondta Sándor, aki élményei hatására nem hezitált, amikor a kadafalvi egyesület együttműködésre kérte fel. Azóta minden repülés alkalmával polgárőrszemmel pásztázza a tájat, amire a motoros siklóernyőzés különösen alkalmas.

– Ideális a polgárőrfeladatok ellátására, mert madártávlatból egy óra alatt átvizsgálható a környék.

A géppel 30 és 60 kilométer között lehet haladni, ami azért optimális, mert nem suhanok el a táj felett, hanem ilyen sebességnél van időm mindent alaposan megnézni.

Azt mondják, hogy a motoros sárkányrepülővel meg lehet látni a madárfészket a lombkoronában, míg a siklóernyős megszámolja hány tojás van benne – mutatott rá a repülő polgárőr, majd elmondta, hogy feladatfüggő, mekkora magasságba emelkedik, általában 300 és 600 méter között repül. A repüléshez a legjobb a szélcsendes idő, esőben, viharban nem ajánlott felszállni.

Sándor a felderítő­képes­séghez való hozzájárulás mellett a légi szolgálat elrettentő erejét hangsúlyozza. Mindehhez nagyban hozzájárul a kadafalvi polgárőrség és a megyei szövetség is.

– Nagyon támogató és konstruktív Mák Kornél elnök úr és Kovács László, az egyesület titkára. A megyei szövetség és Fekecs Dénes elnök úr is támogatja ezt a fajta szolgálatellátási módot – mutatott rá Sándor.

A háromgyermekes édesapa hivatásos katonaként szolgál a kecskeméti repülőtéren, ahol a Gripen vadászgépeket szereli
Fotó: Bús Csaba

A támogatás abban is megnyilvánul, hogy hamarosan egy Polgárőrség feliratú ernyő kerül a gépre, aminek várhatóan fokozott elrettentő ereje lesz. Emellett a kommunikációt is fejlesztik, új EDR-készülékeket kapott az egyesület, melyek közül egyet Sándor használ, és most a repüléshez alkalmas headsetet igyekeznek beszerezni. Sándor elmondta, a repülésen kívül a motoridőt is ő adja a polgárőrségnek, valamint a kollégáit is elviszi repülni, hogy lássák, milyen is a légi járőrszolgálat.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában