galériával

2021.05.26. 17:10

A fiatalok körében is népszerűsítik a spárgát Kecskeméten

Az elmúlt években emelkedett hazánkban az átlagos zöldség- és gyümölcsfogyasztás, de még elmarad a nemzetközi ajánlásoktól. A javulás érdekében indult a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) népszerűsítő kampánya, az Európai Friss Csapat program. Szerdán a kecskeméti Bács-Zöldért területén a spárgatermesztésébe tekinthettünk be és felhasználásáról kaptunk finom ízelítőt.

Hraskó István

Fotó: Bús Csaba

Az ma már közismert tény, hogy a zöldségek, gyümölcsök rendszeres fogyasztása elengedhetetlen a gyermekek egészséges fejlődéséhez, felnőttkorban pedig jelentősen hozzájárul a betegségek megelőzéséhez. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) legalább napi 400 grammban határozta meg a zöldség- és gyümölcsbevitel ajánlott mennyiségét.

2018-ban hazánk ettől jóval elmaradt (átlag 260 gramm/fő), de elindult egy biztató emelkedés, és ma már napi 300 grammnál járunk.

A vizsgálatokból kiderült, hogy a lemaradás leginkább a fiatalabb generációk körében jellemző, a serdülőkorúaknak például csak 28 százaléka eszik naponta zöldséget, gyümölcsöt. Az utóbbi négy évben különösen a fiúknál volt szembetűnő a visszaesés.

A tinédzserek táplálkozási szokásainak javítása az egyik fő oka, hogy a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara már a 14-18 éveseket is bevonja a most indult Európai Friss Csapat programba. Ez a 2018 és 2020 között futott Európai Friss Kalandok folytatása, amely szintén a zöldségek és gyümölcsök népszerűsítését tűzte ki célul, és igen sikeresen. Minden harmadik magyar találkozott már a kampány két kabalafigurájával, Fruttival és Veggivel, akik három év alatt 100 nagyáruházban közel 8 tonnányi zöldséget és gyümölcsöt kóstoltattak meg az érdeklődőkkel.

Fotó: Bús Csaba

Szerdán a kecskeméti Bács-Zöldért telephelyére érkezett a két kedvelt kabala, persze nem egyedül. Elkísérte többek között Lővei Balázs, azaz Baluka YouTuber-vlogger és Jászberényi Zsófia, azaz Soopfie Tik-Tok-er, akik az új, megcélzott korosztálynak készítenek majd a kampányról tartalmakat, hogy aztán megosszák saját csatornáikon. A program igyekszik minél jobban megszólítani a tiniket, ezért megjelennek hírek, fényképek a Facebook-on, az Instagram-on, elindul idén a kampány Pinterest-csatornája is, és lesznek videók a Tik-Tok-on is.

Éder Tamás, a NAK alelnöke elmondta, szeretnék elérni a három résztvevő országban (hazánk mellett Franciaország és Belgium a program részese), hogy a gyermekes családok körében további 1-3 százalékkal növekedjen a zöldség-gyümölcs fogyasztás.

A szülők ismereteit is szeretnék bővíteni „a termőföldtől a tányérig”, valamint eloszlatnák például a konyhai előkészítés bonyolultságával és időigényességével kapcsolatos előítéleteket.

A vendégeket Gulyás János, a Bács-Zöldért alapítója, tulajdonosa avatta be a spárgatermesztés egy-két titkába. A cégnek nagy tapasztalata van a téren, hiszen ötven hektáron termesztik a kalciumban, foszforban, vasban és káliumban gazdag, vízhajtó-hatású, ezért méregtelenítésre kiváló zöldséget. Végül az Európai Friss Csapat idei gasztro-házigazdája, Havas Dóra és a program dietetikusa, Fülöp Lili két gyors, könnyen elkészíthető spárgás fogást varázsolt az asztalra.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában