bács-kiskun / videóval

2021.01.14. 20:00

Folyamatos mozgásban vannak az utak biztonságáért

Az elmúlt napokban az ország több részén hosszabb-rövidebb időre fehérbe borult a táj, és az előrejelzések szerint igazi téli idő várható a folytatásban is, többfelé újabb csapadékkal. A téli időjárás nagyobb odafigyelést igényel a közlekedőktől. Összeszedtük, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. miként veszi fel a harcot a tél viszontagságaival a hazai utakon.

baon.hu

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. azt kéri a közlekedőktől, hogy indulás előtt tájékozódjanak a várható időjárási viszonyokról, útakadályokról, és mindig a látási és útviszonyoknak megfelelően közlekedjenek az utakon

Forrás: MW-archívum

Fotó: AS

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. mintegy 32 ezer kilométernyi országos közúthálózat, vagyis a gyorsforgalmi, a településeket összekötő fő- és mellékutak, illetve ezen utak településeken átvezető szakaszainak üzemeltetési és fenntartási feladatait látja el. Kivétel a koncessziós autópálya-üzemeltető cégekhez tartozó M5-ös és M6-os autópálya.

Ezen­felül 2018 tavaszától kezdődően nemcsak az országos közúthálózat, hanem a főutakkal párhuzamos lakott területen kívüli és az országos kerékpáros törzshálózat lakott területen kívüli kerékpárútjainak üzemeltetése is a cég hatáskörébe tartozik. Így mintegy ezer kilométernyi szakaszt vettek át üzemeltetésre a helyi önkormányzatoktól. Minden más – mintegy 140 ezer kilométernyi út – önkormányzati kezelésben van. Budapest közigazgatási határain belül a társaság nem illetékes – olvasható a Magyar Közút Nonprofit Zrt. honlapján közzétett, a téli időszak alatt végzett üzemeltetési és fenntartási munkákkal kapcsolatosan leggyakrabban feltett kérdésekre választ adó írásában.

A cég munkatársai a téli üzemeltetési időszakban 12 órás váltott műszakokban dolgoznak, vagyis 0–24 órás szolgálatot biztosítanak.

Mint írják, a téli hóeltaka­rítási és síkosságmentesítési munkákat az egyes útszakaszok forgalmi rendje és az úthálózatban betöltött szerepe szerint látják el. Mivel több ezer kilométernyi út kezelése tartozik hozzájuk, a munkálatokat ezért nem egyszerre, hanem az előzetes ütemterveknek megfelelően végzik el a szakemberek: ez azt jelenti, hogy először az országos közúthálózat ütőerének számító autópályákon, autóutakon és főutakon, majd a felüljárókon és hidakon kezdik meg a beavatkozást, ezt követi a településeket összekötő mellékutak, illetve alacsony forgalmú bekötőutak hóeltakarítása vagy síkosságmentesítése.

A hóeltakarítási és síkosságmentesí-tési munkákon túl az úthálózati szerepük alapján fontos szakaszokon megelőző sózást is végeznek, ez a forgalmas autópályákat, autóutakat és főutakat érinti elsősorban. Ez azt jelenti, hogy az előrejelzések alapján még a havazás vagy síkosság kialakulása előtt szóróanyagot juttatnak ki a burkolatra.

Fontos kiemelni, hogy a hóeltakarítást csak akkor tudják megkezdeni hatékonyan a társaság szakemberei, ha a lehullott hó vastagsága meghaladja az 5 centimétert, az alatt csak sózásra van lehetőség, megelőzve, hogy a forgalom által tömörített hó a burkolatra fagyjon. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkagépei és szakemberei minden esetben ütemezetten és összehangoltan végzik a hóeltakarítást, folyamatos havazás esetén ezért egy-egy útszakaszra adott esetben többször is vissza kell térnie a gépeknek.

A téli hóeltakarí­tásban és síkosság­mentesítésben dolgozó nehézgépjárművek fordulóköre akár 2–5 óra is lehet, ezen időszak alatt pedig, időjárástól függően, akár újabb 5–10 centiméternyi hó is hullhat a burkolatra, vagyis újabb beavatkozást kell végeznie a munkagépeknek, amíg a havazás el nem áll, addig pedig télies útviszonyokra és lassabb haladásra kell a közlekedőknek felkészülni.

Mint közölték, mindent figyelembe véve, a társaság folyamatos munkavégzése mellett is

fel kell készülniük az autó­soknak arra, hogy intenzívebb havazás esetén téliesebb útviszonyokkal találkozhatnak az országos közúthálózaton is.

Gyakran visszatérő megjegyzés a közlekedőktől, hogy utazásuk során nem láttak egyetlen hóeltakarító járművet. Ez hogy lehetséges?

– Átlagosan egy munkagépre 40–50 kilométernyi szakasz jut, ezért a járművek folyamatos mozgásban vannak, egy-egy fordulókör során üzemanyaggal és síkosságmentesí-tő vagy érdesítő anyaggal is újra fel kell tölteni őket, ami szintén pluszidővel jár. Mindent összefoglalva a munkagépek folyamatosan, ütemezetten végzik munkájukat, de nem biztos, hogy minden autós minden kilométerkőnél találkozni fog ilyen géppel, hiszen, ahogy az autósok, úgy a munkagépek is folyamatos mozgásban vannak – írja a cég.

Országszerte 32 ezer kilométernyi utat kezel a Magyar Közút
Fotó: Czímer Tamás

Gyakori kérdésként említik a közlekedők azt is, hogy láttak ugyan hókotrót, de az nem végzett sem hóeltakarítást, sem sószórást.

– Az ekézési munkákat 3–5 cm felett tudjuk megkezdeni, az alatt sózási munkákat tudunk végezni. Munkagépet úgy nem küldünk ki területre, hogy ekézést és/vagy síkosságmentesítést ne végezne. Olyan előfordul, hogy munkaterületre tartva nem végzi ezen munkákat, hiszen akkor később jutna ki a célterületre és a síkosságmentesítő anyaga is elfogyna. A munkagépeink minden esetben előre be vannak osztva az egyes útszakaszokra – áll a Magyar Közút közleményében.

Fontos megjegyezni, hogy ónos eső esetén az utak sózása hatástalan, a burkolatok síkosságát csak azt követően lehet csökkenteni, ha az eső már elállt, mivel a folyamatos csapadék a megelőzésképpen kijuttatott síkosságmentesítő anyagokat is lemossa a burkolatról, így az ónos eső azonnal a burkolatra tud fagyni. Továbbá hófúvások idején a hóeltakarítási munkák szó szerint szélmalomharcot jelentenek, mivel az erős szél folyamatosan visszahordhatja a havat a burkolatra, így a hóeltakarítás után is szinte rögtön újra havas lehet az aszfalt.

Mint írják, a só az egyetlen olyan gazdaságos olvasztóanyag, amellyel hatékonyan végezhető a síkosságmentesítés.

– Évtizedes tapasztalataink és vizsgálataink azt mutatják, hogy a közúti síkosság­mentesí­tésre a leginkább költséghatékony és legkevésbé környezetkárosító anyag a só. Gépeinken sóoldatot, illetve keveréket használunk. A kalcium-klorid oldat vagy granulátum formában (zöld só) gyors beavatkozást tesz lehetővé, nem hagy maga után szennyeződést, több jeget olvaszt és tartósabb a hatása, mint az útszóró sónak, intenzív olvasztásra képes még –25 foknál is, kevésbé fordul elő visszafagyás. Ugyanakkor ez egy mesterségesen előállított anyag, amely drágább a hagyományos útszóró sónál – olvas­ható a közleményben.

Kétezer-kétszáz kilométernyi utat kezelnek a megyében

Bács-Kiskun megyében mintegy 2200 kilométer út tartozik a Magyar Közút kezelésébe. A társaság tájékoztatása szerint a 2020/21-es téli üzemre 179 dolgozóval készült fel az öt megyei mérnökség. Bács-Kiskunban 37 ekézésben/sószórásban alkalmazható nehézgép, 11 rakodógép és 7 hómaró áll a társaság rendelkezésére. Mint közölték, közel kilenc­ezer tonna kezdő útszórósó-készlettel, 135 tonna kalcium-kloriddal, 111 ezer liter kalcium-klorid-oldattal és 405 tonna érdesítő anyaggal kezdték meg a szezont, mely mennyiségek szükség esetén növelhetők. Megyénk közútjain 25 kilométernyi hófogó rács és négy kilométernyi hófogó erdősáv véd a hófúvások ellen.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában