2020.10.26. 17:56
Felülvizsgálták az árvízvédelmi műveket
Az Alsó-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság (Aduvizig) felülvizsgálta az árvízvédelmi fővédvonalakat.
A felújított Deák Ferenc-zsilip
Forrás: Petőfi Népe
Fotó: Márton Anna
A felülvizsgálatot végző bizottság megállapításai alapján összességében elmondható, hogy az Uszód-solti, Baja-foktői és a Baja-margittaszigeti árvízvédelmi szakaszok védképessége megfelelő, tájékoztatta hírportálunkat Rózsa Gyöngyvér pr referens, Veréb Dávid kiemelt műszaki referens árvízvédelmi és folyógazdálkodási osztály munkatársának beszámolója alapján.
A művek és műtárgyak jól karbantartottak, a védelmi anyagok és eszközök védekezésre alkalmas állapotban rendelkezésre állnak. A Deák Ferenc-zsilip rekonstrukciós munkái elkészültének köszönhetően a Baja–margittaszigeti védelmi szakasz védképessége jelentősen megnövekedett. Az Aduvizig a Duna bal partján Solt és a déli országhatár között végez árvízvédelmi tevékenységet. Az érintett Duna-szakaszt árvízvédelmi szempontból három védelmi szakaszra osztották fel. Az igazgatóság jogszabályban foglalt feladatai közé tartozik a védelmi művek, felszerelések, eszközök, gépek, anyagok, az információs és távközlő eszközök, rendszerek, valamint a védekezési felkészültség évenként legalább egyszeri felülvizsgálata.
Az Aduvizig kezelésében lévő töltésekről elmondható, hogy azok állapota megfelelő, mindenütt az előírásoknak megfelelő keresztmetszeti méretekkel bírnak, magassági hiány nincs. Árvíz idején azonban a töltések védelmi képességeit a fizikai adottságokon túl jelentősen befolyásolja és meghatározza a töltést keresztező, kiemelten a mértékadó árvízszint alatti szinten keresztező műtárgyak állapota. A fővédvonalat keresztező műtárgyak közül az egyik legjelentősebb a Baja-margittaszigeti védelmi szakaszon található Deák Ferenc-zsilip.
A zsilip állapota az elmúlt évtizedekben leromlott, de 2018 nyarán megkezdődött a műtárgy teljes körű rekonstrukciója, amely idén, két évig tartó munkálatok után fejeződött be. A zsilip a felújítás során olyan árvízi biztonságot növelő létesítményekkel, többek között új elzárásokkal és egy, a műtárgy elé épített vasbeton orrfallal bővült, amelyek az árvízi kockázatot jelentősen csökkentik.