kecskemét / GALÉRIÁVAL

2020.06.10. 14:00

A csillagok zavaróak lehetnek az éjszakai repülés során

Ismét esti-éjszakai repüléseket hajtanak végre a napokban a kecskeméti repülőbázis Gripen pilótái. Kiképzési repüléseik 30 százaléka történik a sötétben, ilyenkor is gyakorolják például az elfogást és „szárazon” a lövészetet, a földi célok légi támadását. Ezúttal sok médiafotós és spotter kapott meghívót, hogy örökítsék meg a szürkületi felszállásokat és manővereket.

Hraskó István

Fotó: BUS CSABA

A napokban ismét hallhatóak esténként a Gripenek, nemcsak Kecskeméten, hanem az ország jópár pontján, így Tiszafüred, Eger, Mezőkövesd, valamint a Dunántúlon, Kaposvár, Nagyatád és Kadarkút térségében, a 21-es és a 23-as légtérben. Az éves kiképzési tervnek megfelelően zajlanak ezek az éjszakai repülések, a pilóták képzettségének fenntartása és a légtérvédelem folyamatos biztosítása érdekében.

Ugrik Csaba dandártábornok, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka a Baon.hu-nak elmondta: kiképzési repüléseik körülbelül 30 százalék hajtják végre az esti-éjszakai órákban, azaz sötétben. Magától adódik, hogy ezt is gyakorolniuk kell a kecskeméti hajózóknak, hiszen ők adják a Magyar Honvédség 24 órás légtérrendészeti készenléti szolgálatát, amelynek során bármikor készen kell lenniük arra, hogy a levegőbe emelkedjenek a Gripennel.

Azért, hogy a lakosságot az esti órákban ne zavarják sokat, az éjszakai repülések zömét az őszi-téli időszakra szervezik, mikor korábban sötétedik, de nyilvánvalóan a kiképzésnek folyamatosnak kell lennie az egész év során, a nyár sem maradhat ki teljesen.

– Huszonegyedik századi műszerezettségünk garantálja, hogy éjszaka is ugyanolyan biztonsággal tudunk repülni, mint nappal. A legnagyobb kihívás a természetes horizont hiánya. Ha az égbolt derült, a csillagok zavaróak lehetnek annak eldöntésében, mi van fent és mi lent, esetlegesen megtéveszthetik a pilótát, ezért a műszereinkre kell hagyatkozni, hogy pontosan tudjuk, hol vagyunk – magyarázta a dandártábornok.

– Egy elfogás szimulálásánál éjszaka a megközelítési távolsági nagyobb, mint nappal, amikor jól látja a pilóta a másik gépet, hiszen este csak a repülőgép fényei adnak támpontot, azaz nem úgy kell elképzelni, hogy „szárny a szárnyon” repülnek – fogalmazott Ugrik Csaba.

A vadászgépek alapvető formációja a géppár kötelék, a Gripenek is általában kettesével szállnak fel az esti repülések során is. Elfogás és azonosítás mellett harci feladatokat, így a szárazföldi csapatok támogatását, a szárazföldi célok légi támadását is gyakorolják: ráfordulnak a célra, becélozzák, a gombot is megnyomják, de lövedék nem hagyja el a vadászgépet. Ezt hívják szárazon végzett gyakorló lövészetnek. Az éjszakai repülésekre a levegő mellett a lenti szimulátorokban is fel tudnak készülni a vadászpilóták.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában