BÁCS-KISKUN

2020.01.15. 07:00

Januártól új benzint tankolunk

Januártól nőtt az üzemanyagok biológiai eredetű összetevőinek az aránya, így hazánk is csatlakozott a környezetbarát E10-es üzemanyagot használó államokhoz.

Busi Ottó

Az autók fogyasztása nem nő meg a megváltozott üzemanyag-összetétel miatt

Forrás: Zalai Hírlap

Fotó: Pezzetta Umberto

A benzin használatával a járművek fogyasztásában lényeges változást nem lehet majd érezni, a régi típusú gépkocsiknál viszont szükség lehet a járműre vonatkozó előírások ellenőrzésére. A 95-ös oktánszámú benzin bioetanol-részaránya egy kormányrendelet szerint legalább 6,1 százalék lett ez év január 1-jétől, a dízelhez kevert biodízel minimális részaránya 6,4 százalékról 8,2 százalékra nőtt – közölte a napokban az MTI.

Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára elmondta, a 95-ös benzint E10-es matrica jelzi az eddigi E5-ös helyett. A magasabb bioetanol-tartalom azon országokban, ahol már bevezették, az eddigi tapasztalatok szerint nem okozott műszaki problémát – hangsúlyozta a főtitkár, hozzátéve, hogy esetleg régi típusú gépkocsiknál szükség lehet a járműre vonatkozó előírások ellenőrzésére.

A Magyar Autóklub tájékoztatása alapján eddig Finnországban, Franciaországban, Németországban és Belgiumban használták az E10 üzemanyagot. Az autóklub szerint bizonyos régebbi autótípusoknál ez az új üzemanyag károsíthatja a motort. Tájékozódni például az Európai Autógyártók Szövetsége által közzétett angol nyelvű oldalon lehet, de lapunk talált már magyar nyelvű weboldalt is. Süli Attila, a Start Stop Autószerviz műhelyvezetője elmondta, 15–20 éves autóknál lehet gond, és azoknál sem azonnal, hanem évek alatt: egyfajta lerakódás lesz az üzemanyag-ellátó rendszerben, többek közt ez okozhat problémát. Hozzátette, mivel ezek már nem mai járművek, így a javítási költség akár az autó akkori árával is egyenértékű lehet.

Szabó Ferenc, egy benzinkút állomásvezetője úgy fogalmazott, náluk is már ezt a fajta üzemanyagot lehet tankolni, mely tudomása szerint hamarabb – pár hónap alatt – megromlik. Ő azt javasolta, hogy ha valaki nem használja rendszeresen az autóját, akkor emiatt ne tankolja azt tele. Sokakat érdekel az is, hogy a benzines kisgépekkel mi lesz. Horváth László, egy kisgépekre szakosodott üzlet képviselője elmondta, ezekre igen rossz hatással van az új összetételű üzemanyag, mert megtámadja a gumialkatrészeket. Kifejtette, már az elmúlt években is gyakrabban jelentkeztek ilyen problémákkal a kisgéphasználók, de mivel az etanoltartalom az eddigi duplájára nőtt, így várhatóan még gyakrabban lesznek ilyen gondok. Javaslata szerint amikor hosszabb ideig nem használjuk a gépet, öntsük ki az üzemanyagot a tartályból, és járassuk addig a motort, amíg az összes benzin el nem fogy abból.

Az autók fogyasztása nem nő meg a megváltozott üzemanyag-összetétel miatt
Fotó: Pezzetta Umberto / Zalai Hírlap

A megkérdezettek mindegyike megjegyezte, a prémium üzemanyagok összetétele nem változott, így aki a magasabb etanoltartalom miatt ódzkodik az E10-es tankolásától, az ezzel töltheti meg járművét. Más kérdés, hogy ezek a prémium üzemanyagok, kutaktól függően, de jelentősen – akár ötven forinttal is – drágábbak a normál E10-estől.

Nem minden motornak tesz jót

A Magyar Autóklub szerint a hazai legnépszerűbb autók közül a Fordoknál az E10 üzemanyag használható az 1992 óta Európában értékesített valamennyi benzinmotorral működő modellbe, kivéve a Ford Mondeo 1.8 SCI 2003 és 2007 között gyártott modelljeit. Az Opel-Vauxhall autóknál az E10 benzin használata engedélyezett minden benzinmotorral rendelkező Opel-­Vauxhall járműben, kivéve a 2,2 literes közvetlen befecskendezésű benzinmotorral rendelkező egyes Vectra, Signum, Zafira modelleket. A Suzukinál az E10 benzint engedélyezték az összes jelenlegi benzinmotoros gyártási modellben. Régebbi modellek esetén az autóklub szerint a használati útmutatóból kell tájékozódni. A Volkswagenekben néhány kivétellel használható az E10, ezek az első generációs FSI motorokkal szerelt modellek, melyek az autó­klub oldalán részletesen fel vannak sorolva. A Škodáknál az E10 engedélyezve van az összes benzines Škodához, kivéve a Felicia 1.3 literes OHV (40kW és 50kW) motorokat az 1994–2001 között vagy korábban gyártott Felicia modellekben.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában