galéria

2019.03.11. 17:30

Sütés-főzés közben új ételeket is megízleltek az autista gyerekek

Aszalt gyümölcsöt, zöldségchipset, zabos kekszet is tudnak már készíteni a kecskeméti Autizmus Centrum tanulói. Az intézménybe járó gyerekeknél és fiatal felnőtteknél már az is nagy szó, ha új ételeket megízlelnek, de úgy tűnik, apránként változatosabbá tehető az étkezésük.

Hraskó István

Fotó: Bús Csaba

Különleges tízóraira várták hétfőn az újságírókat a Szalag utcai Autizmus Centrumban. A tanulók a maguk készítette falatkákkal, aszalt banánnal, kivivel, almával és zabkeksszel kínálták meg a média munkatársait. Az autizmussal élő gyerekek és fiatalkorú felnőttek az elmúlt hónapokban sajátították el az egészséges és finom ételek sütéséhez-főzéséhez szükséges praktikákat.

A kecskeméti székhelyű Autista Gyermekekért Egyesület tavaly 500 ezer forintot nyert a DM Együtt egymásért – Jó tettekkel egy jobb világért elnevezésű pályázatán. A forrást igyekeztek a lehető legjobban felhasználni: a konyhai szekrénysor, hűtőgép és gáztűzhely mellett sok eszközt, gépet is vettek, így például turmixgépeket, befőzőautomatát, olaj nélküli fritőzt, aszalót. A tanulók szép lassan megtanulták ezek használatát, és ma már akár egyedül is tudják őket kezelni.

– Az autizmussal élő gyerekek általában súlyos étkezési problémákkal küzdenek, a legtöbbnek étkezési zavara van. Náluk nagyon erősek a megszokások, így igen megválogatják, mit esznek meg, sokan csak bizonyos ízű, bizonyos állagú vagy színű ételeket. Emiatt náluk tápanyaghiány és alultápláltság léphet fel, másoknál pedig elhízás – mondta el portálunknak Kövérné Miklós Zsuzsanna, az egyesület munkatársa.

A pályázat egyik célja volt – és ez megmarad a jövőre nézve is -, hogy kicsit bővítsék azoknak az ételeknek a körét, amelyeket elfogadnak a hozzájuk járó gyerekek. Erre pedig a legjobb módszernek a közös sütés-főzés tűnik, hiszen közben lehet kóstolgatni is. Persze csak nagyon lassan, apró lépésenként lehet rávenni a tanulókat, hogy ismerkedjenek meg másfajta ízekkel, de ennek is nagy a jelentősége, ha később majd szívesen fogyasztják az egészségesebb ételeket. Egy “kérek még!” már óriási haladásnak számít.

Az autizmussal élő gyerekek ritkán beszélgetnek, játszanak egymással, nem alakul ki igazi kapcsolat közöttük. A legtöbb észre sem veszi a másikat, van, aki a társa kezét se hajlandó megfogni. Pető Mihályné Donát Dóra, az Autizmus Centrum éppen ezért hangsúlyozta: az Egészségkuckónak a szociális interakció szempontjából is nagy a jelentősége, hiszen a tanulók közösen dolgoztak a kiskonyhában, volt, amikor a feladatokat is megosztva. Lelkileg sok pluszt, motivációt jelent, ha az iskolában körbekínálva a pedagógusok, gyerekek megdicsérik valakinek a sütijét, muffinját, és az is jó, hogy sütés-főzés kapcsán a tanulók beszélnek egymással.

Petőné Dóra hozzátette: az ismeretek bővítésére is fel tudják használni a konyhai kézimunka foglalkozást, hiszen a gyerekek sok alapanyagot nem is ismernek. Így viszont kézbeveszik például a zellert, és azt tudják egyeztetni a szóképpel. Emellett sok olyan játékot kitaláltak, amelyek szintén élvezetessé tették az ételkészítést, így például csukott szemmel, íz vagy illat alapján kellett felismerniük a különböző kölesgolyókat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában