Kecskemét

2018.11.05. 07:00

Az interaktív táblák fele nem működik Kecskeméten

A szükségesnél kevesebb interaktív tábla van a kecskeméti iskolákban, és a meglévőknek is majdnem a fele működésképtelen – derült ki egy nemrég készült felmérésből.

Hraskó István

A táblákhoz interaktív tananyagra is szükség lenne

Forrás: Shutterstock

Még a képviselő-testület áprilisi ülésén vetette fel Radics Tivadar, a Jobbik képviselője, hogy meg kellene vizsgálni, az egyes iskolákban hány pedagógus vállalná egy, az interaktív táblák kezeléséhez szükséges képzés elvégzését. A tanfolyam költségeinek felét akkor vázolt elképzelései szerint az önkormányzat fedezné. Javasolta azt is, hogy ha egy adott osztályban akár csak egy olyan tanár is dolgozik, aki tudja működtetni a táblát, akkor az az osztály kapjon ilyen digitális eszközt, ha még nincs neki. Indítványát Radics Tivadar a modern, mai kor elvárásainak megfelelő oktatás feltételeinek megteremtésével indokolta, hozzátéve: korábbi pályázatok során nagyjából a termek harmadát sikerült felszerelni interaktív táblákkal, azóta viszont csak szülői adományok, jótékonysági felajánlások révén jutnak ilyen eszközhöz az intézmények.

Az indítványt akkor egyhangúlag megszavazta a közgyűlés, bár a városvezető Fidesz-KDNP frakció tagja, Leviczky Cirill képviselő (egyben a Kecskeméti Szakképzési Centrum főigazgatója) felhívta a figyelmet arra, hogy hiába vásárolnak digitális táblákat, és hiába képezik ki a pedagógusokat, ez mind kevés, hiszen kell olyan tananyag is, amit ezeken az eszközökön lehet használni. Ha a digitális táblára csak projektorral vetítenek, attól nem lesz interaktív, ebben az esetben felesleges pénzt kiadni értük. Leviczky Cirill szerint digitális tananyagokban áll legrosszabbul a hazai közoktatás.

Ezt követően Pászti András, a közgyűlés köznevelési munkacsoportjának vezetője felkérte a Kecskeméti Tankerületi Központot és a Kecskeméti Szakképzési Centrumot a hozzájuk tartozó iskolákban az eszközállomány és az igények felmérésére. Az októberi testületi ülésre készült tájékoztatóból kiderült, hogy a tankerület által fenntartott általános iskolákban és gimnáziumokban összesen 118 használható interaktív tábla van, és közel ugyanennyi, egész pontosan 92 működésképtelen. Van olyan iskola, ahol az összes modern eszköz egyelőre csak dísz: a Béke iskolában mind a 7 darab rossz, de a Zrínyiben is csak 2 működik a 15-ből. Az iskoláknak a visszajelzések szerint egyébként 297 (működő) interaktív táblára lenne szükségük. Közel 150 pedagógus jelezte, hogy részt venne egy, a tábla és a tananyag használatára felkészítő egy vagy háromnapos képzésen, vállalva az 5 vagy 15 ezer forintos önköltséget is, ha a másik felét az önkormányzat hozzátenné.

A Kecskeméti Szakképzési Centrum tagintézményeiben jobb az arány, a 68 táblából 49 használható (a legrosszabb a helyzet a Gáspár iskolában, ahol 16-ból csak 7, és a Kandó iskolában, ahol 14-ből csak 6 tábla jó). A leggyakoribb gond a projektorok pixelhibája, a Kandóban szinte mindegyik mutatja ezt a hibát, rossz szériát szereztek be. Tananyagoknak is örülnének a tanárok matematikából és magyarból, valamint a tagintézmények jellegéből adódóan közlekedés, építőipar, nyomdaipar, logisztika, anatómia vagy sebészet területén is.

A táblákhoz interaktív tananyagra is szükség lenne
Fotó: Shutterstock

A Kecskeméti Szakképzési Centrum tanítás nélküli időszakokra tudna vállalni képzéseket. A munkacsoport tanácskozásán az is elhangzott, hogy a meghibásodások javítása nagyon költséges. Egyúttal javasolták, hogy a tankerület és a szakképzési centrum vizsgálja meg, milyen hazai és uniós pályázati források állnak rendelkezésre a jövőben a digitális eszközök beszerzésére.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában