2018.08.09. 07:00
Valótlan körlevél terjed az interneten: a mentők nem kérik a telefonszámainkat
Nem az Országos Mentőszolgálattól (OMSZ) származik az a körlevél, ami az interneten kering, és arra szólít fel, hogy a mentők érdekében módosítsuk fontosabb telefonszámainkat.
A mentők feladata a sérültek ellátása, nem a hozzátartozók értesítése, illusztráció
Forrás: Petőfi Népe
Fotó: Pozsgai Ákos
Nyolc év után ismét terjed a világhálón egy felhívás, mely szerint a mentők arra kérnek mindenkit, hogy osszák meg a közleményt a közösségi oldalukon. Csakhogy, a mentők nem tudnak a nevükben megfogalmazott közleményről, amit adatvédelmi szempontok miatt is aggályosnak tartanak.
A közlemény szerint a mentők azt tapasztalják, hogy a közlekedési baleseteknél a legtöbb sérültnek van mobiltelefonja. Olyan sérülteknél, akikkel nem lehet kommunikálni, a segítségükre sietők nem tudják, hogy a telefon hosszú címlistájából kit értesítsenek. A felhívás szerint a mentőápolók és a mentőorvosok azt javasolják, hogy a szükség esetén értesítendő személyek adatait mindenki ugyanazon megjelölés alatt adja meg a telefonjában, ez nagyban segítené a mentők munkáját. A nemzetközileg elismert megjelölés: ICE In Case of Emergency = „vész esetén”).
Ez alatt a név alatt annak a személynek a telefonszámát kell megadni, akit vészhelyzetben, szükség esetén a rendőrségnek, a mentőknek vagy a tűzoltóknak fel kell hívni. Ha több ilyen személyt szeretne megadni, ez a következőképp lehetséges: ICE1, ICE2, ICE3 stb. Könnyű megcsinálni, nem kerül semmibe és vész esetén nagy segítség lehet! Küldd el minél több barátodnak, ismerősödnek, hogy minél szélesebb körben elterjedhessen – szól a felhívás.
Nagy József, az OMSZ kiskunhalasi állomásvezető mentőtisztje szerint azonban az interneten ismét felbukkant körlevél több ponton is téves, ugyanis egy baleset helyszínén a mentés közben a mentők nem foglalkoznak a távollévők informálásával, mert az a rendőrség, illetve a kezelést végző kórház feladata.
– A sérült vagy a beteg mobiltelefonjának az eseti felhatalmazás nélküli használata konfliktushelyzetet is teremthet, amely személyiségjogi, illetve adatvédelmi aggályokat is felvethet – közölte a lapunkkal a kiskunhalasi mentőállomás vezetője. A kapcsolatfelvétel egy súlyosan sérült, vagy egészségkárosodott ember rokonaival érzékeny feladat, a szükséges információkat a kórház nem telefonon keresztül egyezteti.

Fotó: Pozsgai Ákos / Petőfi Népe
Az ICE-szám bevezetését Bob Brotchie angliai (paramedikus) mentőtiszt szorgalmazta 2005 májusában. A program hamar népszerű lett, így Európában, Ausztráliában és Észak-Amerikában is kezdett elterjedni.
Az egyik telefontársaság készített egy felmérést, melyből kiderült, az emberek kevesebb mint 25 százaléka adott volna meg bármilyen információt arra vonatkozóan, hogy kit értesítenének egy esetleges velük történt baleset után. A kampányt ekkor indította az említett kelet-angliai mentős.
Angliában a 2005. július 7-i terrortámadások után kezdett igazán elterjedni az ötlet. Brotchie a mobiltelefon-gyártókat is sürgette egy ICE-funkció integrálására a készülékekbe. Európa-szerte azonban bírálták és bírálják számos okból kifolyólag az ötletet, többek között, hogy a sürgősségi ellátás során legtöbbször nincs idő ezzel foglalkozni, valamint nincs meg a törvényi háttere a rendszer alkalmazásának.
A kártya sem tökéletes megoldás
A szakemberek szerint alternatívát jelenthet egy kártya a legfontosabb információkkal. Ez tartalmazhatja az általunk értesíteni kívántakat, esetleges allergiáinkat, gyógyszerérzékenységünket, az általunk rendszeresen szedett gyógyszerek nevét és dózisát, vércsoportunkat. Ezt kinyomtatva állandóan magunkkal hordhatjuk. Szakértők szerint ugyanakkor ez is vethet fel további aggályokat.