Bács-Kiskun

2025.01.24. 17:08

Balesetek egymás hegyén-hátán – kíváncsiak voltunk az okokra

Talán a téli fáradtság és a rossz időjárási körülmények okozhatják, hogy az autósok a szokásosnál is figyelmetlenebbek. Ez ahhoz vezet, hogy továbbra is sok a baleset Bács-Kiskun vármegyében. Utánajártunk, hogy manapság mi okozza a legtöbb balesetet, koccanást.

Villanyoszlopot döntött ki egy kamion…, frontálisan ütköztek…, kerékpárost gázolt… árokba hajtott… E cikk megírásakor gondoltam, ránézek, volt-e baleset Bács-Kiskun vármegyében. Csak az elmúlt 24 órában a megye szinte minden pontján történt kisebb-nagyobb közúti szerencsétlenség az előbb említett szalagcímekkel.    

Baleset Bács-Kiskun vármegyében
Baleset Bács-Kiskun vármegyében: egy kerékpárost gázolt el egy személyautó Kiskunhalason
Fotó: Pozsgai Ákos

– Az utóbbi napokban, hetekben leginkább az elsőbbség meg nem adásából adódnak balesetek Kecskeméten és Bács-Kiskun vármegyében – nyilatkozta a Rádió 1 Gong Mozaik című magazinműsorában Farkas Attila, a Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály előadója. – Voltak követési távolság be nem tartásából fakadó balesetek, illetve történtek ütközések hátramenet végzése közben a parkolóban is. Ezeket a figyelmetlenségnek tudhatjuk be – mondta a rendőr, hozzátéve, hogy volt olyan utoléréses baleset is, mely során az elöl haladó autó már állt, és úgy ment bele a mögötte érkező. Ez egyértelműen a figyelmetlenségnek köszönhető.

Hol szokás, hogy a sofőrök nem adják meg az elsőbbséget?

Erre a kérdésre Farkas Attila kecskeméti rendőr elmondta, hogy az elsőbbségadás kötelező jelzőtáblánál és a STOP táblánál jellemző, hogy a sofőrök figyelmen kívül hagyják a jelzést. A másik sok balesetet generáló faktor a kanyarodás. – Ha bekanyarodni szándékozik a járművezető, természetesen a szemből érkező, egyenesen haladó autónak elsőbbsége van, de a gyakorlatban ezt nem mindig észlelik a sofőrök. A másik gyakori eset, amikor a bekanyarodó járművet egy másik autó előzi, és úgy ütköznek össze. Mivel nehezen megítélhető ezen eseteknél, hogy a kanyarodás megkezdődött-e már, és ki a balesetért felelős személy, ezért arra szoktuk felhívni a figyelmet, hogy az előzni szándékozó autós gondolkozzon el, hogy vajon miért halad lassan a sor előtte, mert lehet, hogy valaki kanyarodni akar – tanácsolta a közlekedésrendészeti szakember.    

– Ne azt szokjuk meg, hogy hol van elsőbbségünk, hanem azt, hogy az elsőbbségadás táblánál mindig lassítunk és körülnézünk. Ha ezt a szokást sikerül kialakítanunk, nagyobb biztonságérzetünk lehet a volánnál – mondta Farkas Attila a rádióműsorban.  

A január a téli fáradtságról, így a belesetekről szól?

Farkas Attila elmondása szerint megfigyelhető, hogy az iskolai szünetek után a megnövekedett forgalommal együtt több baleset jár, így ez januárban is jellemző. – Az ünnepek során sokan elutaztak, a forgalom a város utcáin lecsökkent, viszont ahogy beindult az iskola, és visszatértek az autósok az utakra, a balesetszám is megnőtt. Ezt sokszor a sietség okozza – hangsúlyozta a rendőr. Elcsépeltnek tűnhet, de igaz, hogy ha csak pár perccel hamarabb indulunk el reggelente, hogy sietni, kapkodni már ne kelljen, baleseteket előzhetünk meg.

Sok a baleset Bács-Kiskun vármegyében

Ahogyan arról korábban beszámoltunk, 2024-ben több mint 122 ezer gyorshajtás történt Bács-Kiskun vármegyében. Az elképesztő adatra Farkas Attila is reagált, elmondta, hogy azok, akik túllépik a határokat, nem gondolnak arra, hogy a sebesség növelésével lerövidítik maguknak azt az időt, ami rendelkezésükre állhat egy kialakuló vészhelyzet elhárítására. A sebesség túlzott megnövelésével ráadásul mások lehetőségét is beszűkítjük, hogy elkerüljék a balesetet.

– A relatív gyorshajtás is jellemző Bács-Kiskun vármegyében. A kisodródásos balesetek melegágya, amikor nem a látási- és útviszonyoknak megfelelően közlekedünk – fűzte hozzá a kecskeméti rendőr.

Farkas Attila elmondta azt is, hogy a gyorshajtások Kecskeméten elsősorban a belvárosban a Kiskörúton, és a négysávos utakon fordulnak elő. – A Kiskörúton teljesen értelmetlen gyorsan hajtani, hiszen tele van éles kanyarokkal, hiába gyorsítunk, jön a következő kanyar, lámpa, gyalogátkelőhely. Emellett a jellemző gyorshajtási szakaszok a négysávos utak, a városból kivezető főutak, például a Halasi út, Izsáki út, Budai út – ismertette a Közlekedésrendészeti Osztály előadója.

A gyorshajtással jó esetben nem ártottunk más embernek, és csupán egy-két percet, valamint summás sárga csekket nyerhetünk. Ez semmiképp sem jó üzlet.

Figyelmetlenségből fakadó főbb baleseti okok, helyzetek:

  • elsőbbség meg nem adása
  • kanyarodás
  • megnövekedett forgalomhoz való rossz alkalmazkodás
  • gyorshajtás

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában