bács-kiskun

2021.12.03. 06:55

Többet költünk idén ajándékra

A tavalyi karácsony a koronavírus-járvány miatt szűk körben telt, és az ajándékok beszerzése is az online térbe költözött, de idén több embernek szeretnénk ajándékozni, több pénzt szánunk rá, és zömében a karácsonyi fényárban úszó üzletekből szeretnénk beszerezni az ajándéknak valót – derült ki a piackutató GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatásából, amellett, hogy az áruhiány és az áremelkedés kihívás elé állíthatja a minőségi ajándékra vadászókat.

Horváth Péter

A webáruházak helyett várhatóan többen vásárolnak az üzletekben

Fotó: Bús Csaba

Tavaly átlagosan 52 300 forint volt az ajándékokra szánt keret, idén ez az összeg már meghaladja a 60 ezer forintot, ami átlagosan több mint 15 százalékos növekedést jelent. A karácsonyi ajándékokra fordított kiadás az egy háztartásra vetített átlagos, nettó havi jövedelem akár 17 százalékát is kiteheti. Ráadásul a több mint 60 ezer forintos keret közel 28 százalékát a gyerekek ajándékaira szánjuk.

A piackutatás alapján az egy főre jutó átlagos költés idén 9017 forint, ami 600 forinttal múlja alul a tavalyit.

Ez annak köszönhető, hogy nőtt ugyan az összes költés, de több szerettünknek tervezünk ajándékot vásárolni – míg 2019-ről 2020-ra átlagosan nyolc főről ötre csökkent a megajándékozni kívántak köre, addig az idei évre ez hétre nőtt.

Az ajándékozottak elsődleges körét idén is a szűk család jelenti: a megkérdezettek 62 százaléka elsősorban párjának, férjének, feleségének tervez ajándékot vásárolni, emellett 26 százalék tervezi párja, férje, felesége rokonságát, és 20 százalék barátait megajándékozni. De a legtöbb ajándékot természetesen idén is a gyerekek kapják majd.

A Malom Központ karácsonyi hangulatban.
Fotó: Bús Csaba

A járvány megváltoztatta a tavalyi karácsonyi szezon slágertermékeinek körét. Egy évvel ezelőtt ugyanis a három legnépszerűbb ajándéknak szánt termékkategória a ruházati cikk volt 51 százalékos arányban, a játék 40 százalékkal a második legnépszerűbb termékkörnek számított, míg a dobogó alján a szépségápolási termékek és kozmetikumok voltak 33 százalékkal. Idén, csakúgy, mint a járvány előtti esztendőkben, a szórakoztató elektronikai cikkekre van a legnagyobb igény, a vásárlók 43 százaléka választ ilyen termékeket. Ruhát 32 százalék vásárol karácsonyra.

Tavaly a járványügyi korlátozások miatt a karácsonyi ajándékok beszerzése minden korábbi évnél erőteljesebben támaszkodott az online értékesítésre.

Az online kiskereskedelem többek között az év végi rekordforgalmaknak köszönhetően tudott Magyarországon 45 százalékos növekedést felmutatni, mellyel hazánk az uniós országok között élmezőnyben zárta a tavalyi évet.

Bár már elkezdődött a járvány negyedik hulláma, az elmúlt hónapok lazításai és a magas átoltottság bátrabbá tette a lakosságot. Az online kereskedelem térhódítása idén is tovább folytatódik, várhatóan 30 százalék körüli éves növekedéssel, a vírushelyzet – egyelőre – nem befolyásolja a vásárlók gondolkodását az ajándékvásárlás helyszínét illetően, így az idei ünnepi szezonban sokan a hagyományos kereskedelmet részesítik előnyben.

A tavalyi aránynál kevesebb vásárló tervezi az ajándékok beszerzését webáruházakból: 2020-ban 86 százalék, míg idén 77 százalék. Bevásárlóközpontokban és plázákban a tavalyi 49 százalékról 57 százalékra, a hagyományos boltokból, szaküzletekből és szupermarketekből vásárlók aránya 49-ről 57 százalékra nőtt.

A webáruházak helyett várhatóan többen vásárolnak az üzletekben
Fotó: Bús Csaba

Idén érdemes lehet minél hamarabb nekilátni az ajándékok beszerzésének, ugyanis év eleje óta tartó folyamat, hogy drasztikus készlethiányok, áremelkedések sújtják a kereskedelmet, azon belül is kiemelten a műszaki cikkek piacát. Ennek oka a vírus közvetlen következményeként akadozó ázsiai termelés, valamint a nemzetközi tengeri szállítmányozás lassulása. A nyugdíjprémium és az szja-visszatérítés a nehézségek ellenére is serkentően hathat az ajándékozási kedvre – sorolta eredményeit a kutatás.

– Már hónapokkal ezelőtt elkezdtem az ünnepekre készülést. Még nyáron megvettem az első ajándékokat és azóta folyamatosan vásárolok – mondta egy nyugdíjas kecskeméti olvasónk. Körülbelül 60–70 ezer forintot tervez költeni összesen, ezt főként parfümre, ruhaneműkre, édességekre fordítja. Minderre tavaly óta tudatosan spórolt és a nyugdíjprémiumot is felhasználta.

– Csak a legszükségesebbeket vásárolom meg, gesztusértékkel – jelentette ki egy kecskeméti olvasónk. Az édesapa lányától nem tagadja meg a bőséges ajándékozást, azonban a rokonság között megállapodás van arról, hogy csupán egy ajándékot vásárolnak egymásnak, kérés alapján.

– Én legszívesebben senkinek nem vennék semmit, mert nem erről szól az ünnep. Már novemberben sokkolnak és szorongatnak az üzletek a sok kipakolt áruval, és ezért szentestére eltűnik a karácsony fénye. Nagyon divatos élményt ajándékozni, amiért elkérik a tíz- és százezreket. De ha karácsonykor szeretetben összeül a család, akkor egyúttal élményt is ajándékozunk a másiknak, felár nélkül – vélekedik egy ballószögi olva­sónk.

Malom Központ karácsonyi hangulatban.
Fotó: Bús Csaba

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!