beruházás

2021.05.28. 06:55

A lajosmizsei vasútvonal fejlesztéséről is szólt a fórum

Online konferenciát tartott a Budapesti Fejlesztési Központ a lajosmizsei vasútvonal fejlesztésének véleményezéséről szerdán.

Horváth Péter

Forrás: shutterstock.com

Fotó: Shutterstock

A Kormány döntése értelmében a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) a NIF Zrt.-vel együttműködésben megkezdi a Budapest–Lajosmizse közötti, 142-es számú vasútvonal teljes körű felújításához szükséges tervek elkészítését.

A Budapest–Lajosmizse szakasz esetében a végleges engedélyezési tervek jövő év nyarára készülhetnek el és 2023 elejére az építési engedélyek is a rendelkezésükre állhatnak.

Ha a politikai támogatás végig fennáll, és forrás is rendelkezésre áll, leghamarabb 2023 második negyedévében kezdődhet a kivitelezés, ami a tervek szerint három évig tarthat.

A BFK számos lakossági visszajelzést kapott, ezért a Lajosmizse-Kecskemét szakasz opciósan került be a tenderbe. Ahhoz, hogy a tervezés ezen a szakaszon is megkezdődhessen, kormánydöntés szükséges.

A vonal nagy részén 40 km/h sebességkorlátozás van érvényben, a vonatok dízelvontatásúak, a megállók nem akadálymentesek, és hiányoznak a parkolók, biciklitárolók. Ennek ellenére az egyvágányú elővárosi vonal még mai állapotában is kihasznált, mely jelentős fejlesztési potenciállal bír.

A BFK szerint a lajosmizsei vonal fejlesztése a vasúton utazók ugrásszerű növekedését hozhatja majd. Ezzel pedig csökkenteni lehet az M5-ös autópálya és a dél-pesti térség közútjainak leterheltségét, valamint Budapest lészennyezettségét.

A vonalon zónázó közlekedést vezet be a BFK vagyis a zónahatártól befelé negyedóránként járnának a vonatok. Az még nem dőlt el, hogy ez a határ Gyálon vagy Ócsán legyen, ezt a tervezési folyamat elején elvégzett vizsgálatok alapján kell meghatározni. A zónázó vonatok félóránként indulnak majd, és a külső szakaszon mindenhol megállnak, ám a zónahatártól befelé már nem, így hamarabb elérik Kőbánya–Kispestet, illetve a Nyugati pályaudvart.

A tervek szerint ezek a félóránként közlekedő vonatok egészen Kecskemétig járnának.

A fórumon elhangzott, hogy a jelenleg végig egyvágányú pályát szakaszosan kétvágányúra kell bővíteni az óránként összesen hat vonathoz. A zónahatárig alapvetően mindenhol ki kell építeni a második vágányt. Az akadálymentesített megállókban kulturált környezet, P+R parkolók és B+R kerékpártárolók várják majd az utasokat. A lakossági és képviselői hozzászólásokban több téma is felmerült. Igényként fogalmazódott meg, hogy bizonyos vonatok végig, vagyis Budapest és Kecskemét között közlekedjenek. A vonal középső szakaszától így növekedne a forgalom, hiszen sokan Kecskemétre ingáznak.

Ugyan főként személyszállítási célokat szolgál a fejlesztés, de többen jelezték azt az igényt, hogy a teherszállítási lehetőségeket is biztosítsák a vonalon.

A hozzászólásokban kiemelték, hogy az autóbuszos ráhordás erősítése is szükséges, így a fejlesztés után mind a főváros, mind Kecskemét irányába versenyképes lehet az átszállásos utazás.

Borítóképünk illusztráció.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!