2019.12.17. 10:34
Topformában a hazai e-kereskedelem
Továbbra is kimagasló formában van a hazai e-kereskedelem. Az előző évek dinamikus növekedés tovább folytatódhat. Egyes vélemények szerint viszont egyre több a sötét felhő, ami véget vethet a mostani aranykornak. De mi az igazság valójában?
Az egyik fővárosi ügynökség munkatársa szerint az e-kereskedelem komplex összefüggéseit kell megértenünk ahhoz, hogy választ kapjunk a fenti kérdésre. Az utolsó 5 év növekedési üteme mindenképpen elismerést érdemel, jó tempóban zárkóztunk fel a kontinens erősebb piacaihoz. Habár a szektor már képtelen 20 százalékot meghaladó növekedést elérni, a lassulás mértéke korántsem olyan mértékű, ami negatívumként lenne említhető.
A szakértő szerint a növekedés lassuló dinamikája természetes. A növekedést tulajdonképpen három tényező adja. Mindenképpen meghatározó a vásárlói bázis növekedési, ami természetes módon határozott növekedési plafonnal rendelkezik. Jelenleg az aktív internetezők 52 százalékát tekinthetjük aktív online vásárlónak, ez azonban egy fogyó és elöregedő társadalomban aligha szolgálhatja hosszútávon a növekedés motorját.
Noha logikusnak tűnne, hogy minden évben többet költünk a vásárlásaink során, a gyakorlatban inkább stagnálásról beszélhetünk. Itt egy érdekes összefüggést kell felismerni: noha folyamatosan javul a bizalom az internetes kereskedők felé, és hajlandók vagyunk nagyobb összeget hagyni náluk, a fejlődő logisztikának köszönhetően egyre gyakrabban vásárlunk kisösszegű mindennapi használati cikkeket és olcsó termékeket. Mindez azt jelenti, hogy az értékesített csomagszám jelentősen nő, de a kosárérték nem növeli pluszban a bevételi oldalt.

Az igazi lehetőséget a növekedés harmadik lába tartogatja: a vásárlási gyakoriság. A fejlődő e-kereskedelemnek köszönhetően egyre gyakrabban választjuk a kereskedelem online formáját. 2018-ban átlagosan 12 rendelést adtunk le online. Ez a szám akár jelentősen nőhet, ráadásul e tekintetben növekedési plafonnal sem kell számolni.
Mindenképpen említést érdemes az is, hogy a hazai webáruházak egyre tudatosabb döntéseket hoznak a piacvédelem érdekében. Felismerték, hogy csakis együttes piacvédelemmel képesek fellépni az Amazon, az Alibaba, az eBay és a Wish hódítása ellen, részben ennek a felismerésnek köszönhető az Extreme Digital és az eMAG magyarországi leányvállalatának egyesülése.
Ugyanakkor egyre határozottabban látszik, hogy a hazai nagy szereplőknek nemzetközi vizekre kell evezniük, hogy megőrizzék a növekedés lehetőségét, illetve idejekorán piaci részesedésre tegyenek szert a szomszédos régiókban.