2024.10.15. 05:00
Nem elég az orvosi vizsgálat: fokozottabban figyelnének a 65 év feletti autósokra
A magyarországi adatok alapján a legtöbb személyi sérüléssel járó balesetet az utakon a 65 év felettiek okozzák. Ez felveti a kérdést, hogy az idősek vezetési képességei milyen mértékben befolyásolhatják a közlekedés biztonságát.
A legnagyobb felelősség a családé, hiszen ők látják legjobban, hogy idős hozzátartozójuk még biztonságosan tud-e vezetni
Forrás: Shutterstock
Magyarországon is egyre több a vita arról, milyen módon lehetne javítani a közlekedési szabályokat az idősek körében – mondta Kapitány Tibor, a Több mint jogsi autósiskola vezetője, aki azt is kiemelte, hogy
„a legutóbbi KSH-felmérés szerint a 65 év feletti korosztály okozza a legtöbb személyi sérüléssel járó balesetet”.
2024 első fél évében 6523 személyi sérüléssel járó baleset történt Magyarországon, ebből 996-ot 65 év felettiek okozták. Ez a szám kiemelkedően magas, és jóval meghaladja a fiatalabb korosztályok által okozott balesetek számát – írja cikkében a Híradó.hu.
Az autósiskola vezetője szerint jelenleg hazánkban az orvosok határozzák meg, hogy az idősek alkalmasak-e a vezetésre, azonban ez sok esetben nem elég.
Az orvos a rendelőben csak az alapvető fizikai állapotot tudja felmérni, de azt nem, hogy az illető hogyan vezet a forgalomban. Ezért fontos lenne bevonni közlekedési szakembereket, akik akár egy 20 perces felmérés során meg tudják állapítani, hogy az idősebb vezető alkalmas-e a vezetésre.
Az idősek vezetési engedélyeinek meghosszabbítására sok országban szigorúbb szabályokat alkalmaznak, például van, ahol a 70 év feletti sofőröknek külön engedélyt kell kérniük a vezetéshez.
„Érdemes lenne megfontolni, hogy Magyarországon is sűrűbb vizsgálatokhoz kössük a jogosítvány megújítását – mondta Kapitány Tibor, aki szerint a családoknak is nagyobb szerepet kellene vállalniuk: – A legnagyobb felelősség a családé, hiszen ők látják a legjobban, hogy idős hozzátartozójuk még biztonságosan tud-e vezetni.”
Milyen változásokra lenne szükség?
Kapitány Tibor hangsúlyozta, hogy a jelenlegi rendszeren változtatni kellene. Szerinte egyes országokhoz hasonlóan Magyarországon is szükség lenne arra, hogy a 65 év feletti vezetők rendszeresen közlekedési szakemberek felmérésén vegyenek részt.
„Ez nem azt jelenti, hogy meg akarjuk vonni az idősektől a vezetés lehetőségét, hanem hogy biztosítsuk, hogy akik az utakon vannak, azok valóban alkalmasak is erre” – tette hozzá.
Az autósiskola vezetője elmondta: „A közlekedési szabályok módosítása nem egyszerű folyamat, de mindenképpen szükség van rá, hogy csökkentsük a balesetek számát és biztonságosabbá tegyük az utakat.” Az idősek közlekedési biztonsága közös erőfeszítést igényel az orvosok, a családok és a közlekedési szakemberek részéről is.
Krimi
- Sallai Nóra balesete: olyan részletre hívta fel a figyelmet egy ügyvéd, amit korábban senki sem említett
- Tragédia Újvidéken: a legfiatalabb áldozat hatéves volt (videó) – frissült
- Valós veszély: erre figyeljen, ha gyermekével megy ki a temetőbe
- Lebukott: több talicskányi vágott dohánnyal az ülésen kapcsoltak le egy vezetésoktatót
- Idős házaspár halt meg a frontális karambolban