2020.01.09. 11:14
Csökkent a Tesco forgalma, különösen Közép-Európában
A jelentés szerint a térségen belüli eredményre a lengyelországi változásoknak volt a legnagyobb hatásuk.
Csökkent a Tesco forgalma a karácsony körüli üzleti időszakban. A legnagyobb brit kiskereskedelmi hálózat csütörtökön Londonban ismertetett eredményjelentése szerint a visszaesés különösen a közép-európai érdekeltségeket érintette, mindenekelőtt a lengyelországi üzletág átalakítása miatt.
A Londoni Értéktőzsdén (LSE) közzétett időszaki jelentés szerint a csoportszintű értékesítés a január 4-ével zárult 19 hétben 1,5 százalékkal csökkent éves összevetésben.
A 19 hetes vizsgált időszak átlagán belül a folyó üzleti év november 23-án zárult harmadik negyedében a forgalom 1,4 százalékkal, a január 4-éig fennmaradó – a karácsonyt is magában foglaló – hat hétben 1,7 százalékkal csökkent.
A nagy-britanniai forgalom a harmadik üzleti negyedévben 0,5 százalékkal visszaesett, a karácsony körüli hat hétben összességében stagnált, de összehasonlítható eladótérre és termékkínálatra számolva ez utóbbi időszakban 0,1 százalékkal emelkedett.
A teljes, 19 hetes időszakra számolt brit értékesítés 0,3 százalékkal csökkent.
A csütörtöki beszámoló szerint a Tesco teljes közép-európai forgalma az üzleti év november 23-án zárult harmadik negyedében 14,2 százalékkal, a karácsony körüli hat hétben 12,8 százalékkal, a 19 hetes vizsgált időszak egészében 13,7 százalékkal esett vissza változatlan árfolyamon számolva.
Az eredményjelentés szerint a cég közép-európai teljesítménye tükrözi a Tesco üzleti tevékenységének folytatódó jelentős átalakítását ebben a térségben. Ennek része a lengyelországi piaci hozzáállás alapvető átalakítása, valamint a magyarországi, a csehországi és a szlovákiai üzletág átméretezése, egyszerűsítése és javítása – áll a beszámolóban.
A jelentés szerint a térségen belüli eredményre a lengyelországi változásoknak volt a legnagyobb hatásuk, de a Lengyelországon kívüli értékesítési teljesítmény – amely a vizsgált 19 hetes időszakban 3,7 százalékkal csökkent – tükrözi az üzletbezárásokat, a nagy boltok megfelelő méretűvé alakítását, valamint a termékkínálat javítását.
A teljes üzleti év részletes eredményjelentését a vállalat április 8-án teszi közzé.
Az előző, 2018-2019-es üzleti év egészéről tavaly áprilisban közzétett jelentés szerint a csoportszintű étékesítés éves összevetésben 11,5 százalékkal nőtt.
A cég abban az évben 66 veszteséges közép-európai üzletet bezárt, közülük 62-t Lengyelországban.
A Tesco hat éve több százmillió fontos eredmény-túlkönyvelési botrányba keveredett, és a botrány kirobbanása után, 2015 februárjában zárult teljes pénzügyi évéről 6,33 milliárd font veszteséget jelentett. Ez volt a Tesco évszázados történetének eddigi legrosszabb éves eredménye, és a modern brit gazdaságtörténetben is az egyik legnagyobb éves vállalati veszteség.
A könyvelési botrány kipattanása után lemondott a Tesco akkori vezérkara, és a 2014 őszén munkába állt jelenlegi vezérigazgató, Dave Lewis teljes gazdálkodási fordulatot hirdetett meg. Ennek jegyében a cég már a botrány utáni naptári évben 53 veszteséges nagy-britanniai üzletet bezárt, törölte további 49 új, korábban tervbe vett nagyáruház felépítését és eladta dél-koreai üzlethálózatát.
Dave Lewis nemrégiben bejelentette, hogy a nyáron távozik a Tesco éléről.