2006.01.02. 16:23
Nem mindenhol csökkentek az árak
Hét budapesti üzletben jártunk utána, hogy január 2-án csökkentették-e az új áfakulcsnak megfelelően a fogyasztói árakat, és azokat feltüntették-e.
Három üzletben egyáltalán nem apadtak az árak, két helyen kiírni sem sikerült az új értékeket, de a pénztárgépnél már kevesebbet számoltak fel, egy bevásárlóközpontban részben láthatóak voltak a csökkentett árak, egy bolthálózat pedig már december eleje óta olcsóbban kínálja portékáit. Ezt tapasztalták munkatársaink, akik személyesen kívántak meggyőződni arról, vajon a kereskedők odaadták-e a vevőknek az áfacsökkentésből származó megtakarítást.
Január 1-től a 25 százalékról 20 százalékra csökkent általános forgalmi adó miatt elvileg 4 százalékkal kellett volna olcsóbbnak lennie többek között a ruháknak, cipőknek, bútoroknak, műszaki cikkeknek, tisztítószereknek és üdítőitaloknak. December 30-án és január 2-án ugyanazokat az üzleteket jártuk végig és ugyanazon cikkek árát vizsgáltuk.
A MOM Parkban és Mammut üzletközpontban tartott vizsgálódásunk után kijelenthető, hogy a kiszemelt boltok egyikében sem tették ki az új árcímkéket. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a különbözetből eredő profitot mindenütt a kereskedők teszik zsebre. A Mammutban található Sony márkaboltban például már 20 százalékos áfa szerepelt a blokkon, ellenben az árcédulák még a régi árat mutatták. „A vevőket előre tájékoztatjuk a változásról, a nyomdának pedig már leadtuk a rendelést az új árakat tartalmazó címkékre, amelyeknek január 10-ig kell megérkezniük – mondta a reggel.hu-nak a pénztárgépet kezelő alkalmazott.
Szintén az áfacsökkenésnek köszönhetően fizethetnek pár száz forinttal kevesebbet azok a vásárlók, akik az ünnepek után megmaradt pénzüket a Mom Park Dr. Jeans üzletében kívánták elkölteni. Ugyan a végleges összeg itt is csak a kasszánál derült ki, de a vártnál kevesebb kiadás miatt általában senki nem szokott reklamálni – informálta lapunk munkatárást az üzletvezető hölgy. Hozzátette: a kirakatba ki is fogják írni az ötszázalékos áresést, ami a pulóvertől a bőrkabátig minden termékükre vonatkozik. A Mom Parkban található Horváth cipőboltban egyelőre nem döntöttek arról, hogy az adócsökkentést hogyan építik be a lábbelik árába. „Márciusig nem várható változás, hiszen amit 25 százalékos áfával vettünk, azt annyiért is szeretnénk eladni. Addig azonban leárazás van” – mondta érdeklődésünkre a boltvezető. A Match élelmiszerboltban szintén nyomtalanul múlt el a szilveszter éjszaka, legalábbis a Mom Parkban, hiszen az üdítőitalok és tisztítószerek egy fillérrel sem lettek olcsóbbak. Ugyanígy itt a Domus bútoráruház sem változtatott árain.
Az Auchan érvényesíti az áraiban az áfacsökkentés hatását, azaz minden érintett termék megközelítőleg 4 százalékkal olcsóbb lett. Ez alól kivételt képeznek az akciós áruk és a jövedéki adóval terhelt cikkek. Az óbudai Auchan áruházban már a múlt héten elkezdték kiírni az új árakat. A polcokon a régi mellett az új értékeket egy sárga címkén tüntetik fel, így a vásárlók láthatják, hogy ténylegesen mennyivel lettek olcsóbbak a termékek. A sárga címkék mindaddig maradnak, amíg a vevők számára újdonságot jelent az alacsonyabb ár.
Hétfőn délelőtt, amikor az áruházban jártunk, az új árak még csak a ruházati termékeken szerepeltek, de a többi osztályon is elkezdték a címkék elhelyezését. Kérdésünkre elmondták, hogy a pénztárnál már minden esetben a csökkentett összeget kell kifizetni a vevőknek, akkor is, ha ez még nincs kiírva. Az áruházban negyvenezer termék található, ezek közel kétharmadát érinti az árváltozás. A nagyobb értékű tartós fogyasztási cikkeknél és szórakoztató elektronikai termékeknél jellemző, hogy az emberek megvárták az áfacsökkentés hatására az alacsonyabb árakat. A kisebb értékű termékek forgalmát nem befolyásolta az áfa kulcsának változása, különösen mivel ez a karácsony előtti időszakkal esett egybe. A vevők többségét nem érte meglepetésként az alacsonyabb ár. Legtöbben, akik ruhát, vagy cipőt kerestek, már tudtak az áfacsökkentés hatásáról. Ezért vártak a vásárlással pár napot. Néhányan azonban csodálkozva szemlélték a sárga címkéket, nem tudtak arról, hogy egyes termékek miért lettek olcsóbbak.
A szentendrei Spar áruházban január elsejével nem változtak a vizsgált termékek árai. Az Interspar, Spar és a Kaiser''s üzleteiben ugyanis már december 1-én csökkentették több ezer termék árát – tudtuk meg Feiner Pétertől, a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft ügyvezető igazgatójától. Ennek ellenére tegnap itt is szétnéztünk, elsősorban azt vizsgálva, nem lettek-e drágábbak a termékek, de ilyent nem találtunk.
Néhány termék ára 2005. december 30-án és 2006. január 2-án
Termék: Régi ár (Forint) Új ár (Forint)Auchan
Orion mikrohullámú sütő 9 990 9 590
Orion porszívó 5 790 5 558
Akai televízió 49 990 47 990
Wellington hűtő 28 990 27 830
Roadstar hordozható CD-s rádiómagnó 8 990 8 630
Női pulóver 3 490 3 350
Női nadrág 3 290 3 158
Férfi pulóver 3 290 3 158
Férfi nadrág 3 990 3 290
Colgate fogkrém 279 268
Mammut Bevásárló Központ
Sony márkabolt
Rádiómagnó 15 000 14 400
Hifi-torony 100 000 96 000
Házimozi-rendszer 99 000 95 000
Dr. Jeans
Pulóver 6 000 5 760
Bőrkabát 47 000 45 120
Farmer 14 900 14 300
Mom Park
Domus Áruház
Ülőgarnitúra 416 000 416 000
Étkezőasztal 109 900 109 900
Match
Theodora ásványvíz 1,5 l 119 119
Clin tisztítószer 500 ml 329 329
Forrás: reggel.hu-gyűjtés
Auchan
Orion mikrohullámú sütő 9 990 9 590
Orion porszívó 5 790 5 558
Akai televízió 49 990 47 990
Wellington hűtő 28 990 27 830
Roadstar hordozható CD-s rádiómagnó 8 990 8 630
Női pulóver 3 490 3 350
Női nadrág 3 290 3 158
Férfi pulóver 3 290 3 158
Férfi nadrág 3 990 3 290
Colgate fogkrém 279 268
Mammut Bevásárló Központ
Sony márkabolt
Rádiómagnó 15 000 14 400
Hifi-torony 100 000 96 000
Házimozi-rendszer 99 000 95 000
Dr. Jeans
Pulóver 6 000 5 760
Bőrkabát 47 000 45 120
Farmer 14 900 14 300
Mom Park
Domus Áruház
Ülőgarnitúra 416 000 416 000
Étkezőasztal 109 900 109 900
Match
Theodora ásványvíz 1,5 l 119 119
Clin tisztítószer 500 ml 329 329
Forrás: reggel.hu-gyűjtés -->