2005.02.01. 13:48
Művészetek Palotája: olcsóbban sehol nem épül ilyen intézmény, Demján Sándor
A Művészetek Palotája a világon bárhol létesülő hasonló épületegyüttes költségénél legalább 15 százalékkal olcsóbban valósul meg - közölte Demján Sándor, a TriGránit Fejlesztési Rt. elnöke kedden a rendkívüli sajtótájékoztatón.
A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma (NKÖM), a fejlesztő Duna Sétány Székház Kft., a TriGránit csoport tagja és a szakmai működtetésért felelős Művészetek Palotája Kft. a beruházásról a sajtóban megjelent téves információk miatt hívott össze közös, rendkívüli sajtóértekezletet - közölte Takács Ildikó, a TriGránit Rt. kommunikációs igazgatója.
A Magyar Narancs beperelte a kulturális minisztériumot és a minisztert a Fővárosi Bíróságon, mert a tárca nem bocsátotta rendelkezésére a Művészetek Palotája építéséről, finanszírozásáról kötött szerződéseket. A hetilap, amely szerint a beruházás egy szerződésmódosítással 31,2 milliárdosból 100 milliárdossá változott, tájékoztatást kért azokról a megállapodásokról, amelyeket az NKÖM és a TriGránit érdekeltségi körébe tartozó cégek kötöttek.
A magát "becsületes építőmesternek" nevező Demján Sándor felszólította az oknyomozó újságírókat: óvják és féltsék az adófizetők pénzét, hasonlítsák össze a Művészetek Palotája és bármely más országban épülő hasonló létesítmény költségeit.
Demján Sándor kijelentette: a sajtószabadság elkötelezett híve, a média feladatának tartja azt felkutatni, ha az adófizetők pénzét feleslegesen költik el.
"Felajánlotta", a TriGránit kifizeti a különbözetet, ha valaki olyan, hasonló beruházást talál a világon, amelynek költségeinél a Művészetek Palotája nem olcsóbb 15 százalékkal.
"Miért nem hiszik el Önök, hogy vannak olyanok, akiket érdekel az, hogy milyen lesz Magyarország?" - tette fel a kérdést, megjegyezve: ez nem az írók és pártpolitikusok kiváltsága.
Demján Sándor leszögezte: nem történt költségtúllépés. Az épületegyüttes nemzetközi versenyképességét nem lehet megkérdőjelezni, és őket az érdekli, hogy a létesítmény megvalósuljon. Hozzátette, reméli ez az építmény legalább száz évig megmarad Budapestnek.
A TriGránit elnöke elmondta, hogy a terület növekedése ellenére (37.500-ról 53.174 négyzetméterre) a nettó fejlesztési keretösszeg az eredetileg elfogadott 31,3 milliárd forint maradt. Az eredeti tízéves bérleti struktúrához képest az új PPP-konstrukcióban a karbantartás, felújítás kockázata és költsége is a magánbefektetőé, harminc éven keresztül.
Egy évtized helyett három évtizeden át teljes körű üzemeltetést vállal a magánszféra, annak minden kockázatával együtt; ez magyarázza a törvényben felső határként szabott 97,9 milliárd forintos, beruházásra és működtetésre vonatkozó állami kötelezettségvállalást.
A Millenniumi Városközpont, benne a Művészetek Palotájával kulturális és idegenforgalmi elemekre építő "prototípus városközpont", amelyet más nagyvárosokban is érdemes megvalósítani. Közép-Kelet-Európában tizenkét város tervez hasonlót építeni, a cégcsoportnak ez az "export" az üzlet - mondta Demján Sándor.
Benedek András, az NKÖM közigazgatási államtitkára azt hangsúlyozta: gyorsan megépült egy világszínvonalú nemzeti kulturális intézmény, amelynek a magyar kultúrára felbecsülhetetlen hatása lesz. (Az építkezés 2002 nyarán kezdődött, a létesítmény idén március 14-én nyitja meg hivatalosan kapuit a nagyközönség előtt.)
Az államtitkár a projekt átláthatósága kapcsán arról biztosított, hogy az új szerződés - az NKÖM a beruházóval a hosszú távú bérletről és üzemeltetésről "rendelkezésre tartási szerződést" köt, a tárca harminc év határozott időtartamra bérli a beruházó által üzemeltetett épületegyüttest - az interneten is hozzáférhető lesz. A minisztérium maximális transzparenciára törekszik - szögezte le.
Benedek András arról is szólt, hogy az intézmény kiváló minőségű, a művészek világából a próbaüzem időszakában már nagyon sok pozitív visszajelzés érkezett.
Kiss Imre, a Művészetek Palotája vezérigazgatója "sok félreértés" eloszlatására közölte: a beköltöző Ludwig Múzeum, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Énekkar és Kottatár, valamint a Nemzeti Táncszínház három önálló intézmény, és "az életükbe nem akarunk, nem is tudnánk beleszólni". Kissé túlzónak nevezte a "függetlenségféltő" cikkeket.