remény

2018.01.29. 14:06

A „biológiai óra” segíthet legyőzni az akut májelégtelenséget

Emberi sejttenyészeteken és egereken végzett kísérletek után jutottak erre francia kutatók.

Az emberi szervezet „biológiai órája” segíthet legyőzni az akut májelégtelenséget francia kutatók új tanulmánya szerint: a biológiai óra és a gyulladásos betegségek közötti összefüggést vizsgálták a francia egészségügyi kutatóintézet (Inserm), a lille-i Pasteur Intézet és a Lille-i Egyetem tudósai.

Emberi sejttenyészeteken és egereken végzett kísérleteik során felfedezték, hogy a biológiai óra egy fehérjéjének gyulladásgátló működése meg tudja állítani az akut májelégtelenséget, enyhíti a tüneteket és javít a túlélési arányokon – olvasható a Gastroenterology folyóirat aktuális számában.

Az akut vagy fulmináns májelégtelenség (hepatitisz) súlyos betegség, hatékony gyógymódja nincs, csak a tünetek jelentkezése utáni 24 órán belül elvégzett májátültetés.

A beteg májműködése gyorsan romlik, véralvadási rendellenességek és visszafordíthatatlan agykárosodás léphet fel.

A francia tudósok abból a megfigyelésből indultak ki, hogy az immunrendszer működése a nap során változik, és találtak egy Rev-erbA nevű fehérjét, amely a biológiai órával kapcsolatos, és működése főként a zsírszövetet, a májszövetet, a vázizomzatot és az agysejteket célozza.

Emberi immunsejteken és egereken végzett kísérleteik megerősítették, hogy a gyulladás a napi biológiai órát, más szóval a cirkadián ritmust követi.

Az egereknek a Rev-erbA-t aktiváló szert adtak, ezek után a betegség enyhébb formában jelentkezett náluk, és javultak a túlélési arányok is.

A kutatók ugyanezt a hatást figyelték meg laboratóriumi emberi sejttenyészeteken is, ami az akut fulmináns hepatitisz új kezelésének kidolgozására bátorította őket.

Borítókép: Pixabay