Életmód

2010.05.20. 09:45

Mitől lesz valaki frontérzékeny?

Bár az időjárás változásai mindenkire hatással vannak kisebb-nagyobb mértékben, minden harmadik ember kifejezetten érzékeny ezekre a változásokra. Az időjárás több, mint negyven különböző tünetet képes produkálni, amik közül egy-kettő jelentkezik az arra érzékenyeknél. Lehet ezzel tenni valamit?

NANA.HU

Még mielőtt azt hinnénk, ez is valami civilizációs betegség, nem így van. Az időjárás-változást megelőző csont- és ízületi fájdalom például már a görögök idejében is ismert volt. A reumásokat érinti leginkább ez a jelenség, néha már két nappal hamarabb megérzik a bekövetkező változásokat. Sokan vannak azok is, akiknek eltört egy csontjuk, kificamodott valamijük, megégtek egy testfelületen, vagy valamilyen bőrproblémájuk van, és ezeken a helyeken érzik, hogy valami közeledik a levegőben.

Ezen kívül migrénes fejfájás, hátfájás, émelygés, idegesség, étvágytalanság, nyugtalanság, depresszió is lehet a hirtelen időjárás-változás, vagy frontok eredménye. Ugyanakkor fontos tudni, hogy nem az időjárás az oka annak, hogy valaki érzékeny rá. A frontérzékeny emberek saját szervezete olyan, hogy reagál a környezeti változásokra. Egy egészséges, erős és kiegyensúlyozott ember szervezete nagyon ritkán reagál az időjárásra, ahogy minden egyéb fajta stresszt is jól visel bármiféle kellemetlen tünet nélkül.

Mi történik ilyenkor a testben?

Amikor az időjárás hirtelen változik, akkor a légnyomás, a páratartalom és a hőmérséklet egyszerre ugrik egy nagyobbat valamerre. A szervezet kiegyenlítő-szabályozó mechanizmusa néhány napon, legfeljebb két héten belül bármilyen klímához képes alkalmazkodni, de addig is jelentkezhetnek kellemetlen tünetek. A testünk a hormonrendszert, a vérnyomást, az immunrendszert és a hőmérsékletet állandóan összehangolja az időjárási körülményekkel. Mivel a nők körében sokkal gyakoribb a frontérzékenység, valószínű, hogy a hormonális ok a legerősebb ennek hátterében.

Miért fáj a vállam?

Ha a légnyomás jelentősen változik, az elszigetelt testüregekben és a membránok folyadékaiban a levegő kitágul, illetve összemegy. Akinek gyulladt vagy sérült szövetei vannak az ízületeiben illetve az izmokban, az azért kezd el fájni, mert a kitágult levegő nyomást gyakorol ezekre a szövetekre.
Ráadásul a csontok és az izmok különböző sűrűségűek, és a hőmérséklet vagy a páratartalom változásakor az egyenlőtlen kiterjedés és összehúzódás okoz panaszt a gyulladt vagy sérült ízületekben, izmokban.

Táplálkozás és az időjárás

A táplálkozás nagy mértékben segíthet alkalmazkodni az időjárás változásaihoz. Két alapvető dologra kell emlékezned: 1) Amikor meleg van, több folyadékra van szükséged; 2) Amikor hideg van, több üzemanyagra van szükséged. Régen az ember automatikusan igazította a táplálkozását az évszakokhoz, mert azt ették, ami a természetben elérhető volt: friss gyümölcsöt és zöldséget nyáron, aszalt gyümölcsöket, olajos magokat, és gumósokat ősszel és télen. Manapság, a szupermarketek és az élelmiszeripar virágzásakor egész évben ehetjük ugyanazt a műanyag felhozatalt.
Egyébként az téves elképzelés, hogy télre szükség van egy kis hájra a testen: a felmérések szerint a túlsúlyos emberek sokkal kevésbé viselik a hideget, mint a normál súlyúak.

Mesterséges időjárás

Észrevetted, hogy a gyerekek milyen jól elvannak a legnagyobb melegben, a tűző napon is? És hogy futkosnak egy szál pólóban télen anélkül, hogy betegek lennének, vagy panaszkodnának a hidegre? (Feltéve, hogy hagyják nekik, és nem bolondítják meg őket ilyen kijelentésekkel, hogy „meg fogsz fázni”). Az ő hőháztartásuk még teljesen jól működik, és elég erős a szervezetük ahhoz, hogy bármilyen időjárási körülményhez igazodni tudjanak.

Ha szeretnéd, hogy a szervezeted ne érezze meg (akár most, akár később) az időjárás változásait, akkor hagyatkozz a természet hőmérséklet-ciklusaira. Az természetes, hogy télen fűtünk valamennyire. Ám az messze áll a természetestől, hogy hermetikusan szigeteljük magunkat a levegő ellen, és klímaberendezéssel tartjuk állandó szinten a hőmérsékletet télen és nyáron egyaránt. A szervezet hőháztartása ettől teljesen megbolondul.

A friss levegőre is nagy szükségünk van, különösen éjjel, alvás közben. Alváshozegyébként sem jó az a hőmérséklet, amiben nappal jól érezzük magunkat, úgyhogy aki teheti, hűvösben aludjon, és némi szellőzést biztosítson a szobának. Az ember immunrendszerének és anyagcseréjének határozottan szüksége van arra, hogy a bőrét friss levegőáramlat érje, amennyit csak lehet.

Hogyan űzd el a frontérzékenységet?

1. Csökkentsd a mesterséges időjárást (hűtés/fűtés) a környezetedben, amennyire csak lehet, természetesen egy ésszerű komfortzónán belül.
2. Fogyassz természetes táplálékokat, és igyekezz az évszaknak megfelelően táplálkozni: lédús gyümölcsök nyáron, aszalt gyümölcsök és olajos magok télen stb.
3. Végezz böjtöt vagy valamilyen méregtelenítő kúrát, ettől az immunrendszered is erősebb lesz, és kevésbé leszel érzékeny a frontokra.
4. Edzz rendszeresen, hogy a vérkeringésed, a hormonrendszered és az anyagcseréd megfelelően működjön. Lehetőleg a szabad ég alatt, még ha ez csak 5 vagy 10 perc is naponta.
5. Tölts több időt a szabadban, és kevesebbet az épületben. Ha mindig bent vagyunk valahol, az nem a természetes közegünk, és növeli az érzékenységet az időjárás természetes folyamataival szemben.

Ezek is érdekelhetik