Életmód

2010.02.15. 18:26

Tudtad-e a zsírégetésről, hogy...?

Kinek könnyebb, kinek nehezebb, és néha egészen meglepő oka van az edzés hatékonyságának. Összegyűjtöttünk pár érdekes tényt!

Nana.hu

Mi az izomláz oka?

Évekig úgy gondolták, hogy az izomláz oka a tejsav felhalmozódása, vagyis az izmok túlsavasodását jelenti. Ez viszont nem igaz, nem a laktát a hibás! A problémát – nagyobb terhelésnél főként – az úgynevezett mikroszakadások, izomrost szakadások okozzák. Ilyenkor tönkremennek z-csíkjaink, amelynek hatására gyulladás alakul ki a sejteken belül, és ezt követi a vizesedés. A sejtnek viszont nincs fájdalomérzete, a vizesedés hatására kialakuló nyomás miatt a külső receptorok érzik a fájdalmat! A kellemes izomláz viszont jó, annak a jele, hogy az edzés utáni regenerációs fázis még nem fejeződött be!



Tévhit, hogy az izomlázas állapot minden esetben egyenlő a sikeres edzéssel! Viszont az sem jogos következtetés, hogy az izomláztalan edzés hatástalan.

Tipp: az izomláz elmúlását egy laza átmozgatással segíthetjük, mely gyorsítja az anyagcserét, valamint új kutatások szerint a meggylé, illetve annak magas antioxidáns tartalma segíthet a megelőzésben.

Mit tesz 31 perc intenzív erőedzés?

Hogyan változhat az alapanyagcsere érték, ha szimpla ücsörgés után egyszer csak felállunk, jól bemelegítünk és elvégzünk egy 31 perces, 3 gyakorlatból (felhúzás, mellrevétel-nyomás, fekvenyomás) álló intenzív erőedzést, maximális terheléssel?

Egy 18 sportoló részvételével elvégezett kutatás kimutatta, hogy az edzést követő nap 25 %-al magasabb volt alapanyagcsere értékük, pedig másnap nem is csináltak semmit!



Mi történik 30 éves kor felett?

Erő- vagy komolyabb súlyzós edzés nélkül 30 éves kor után minden férfi megközelítőleg 5 kg-ot, minden nő pedig 3 kg-ot veszít izomtömegéből, minden 10 évben. Ez az oka annak, hogy lassuló alapanyagcsere értékkel és növekvő felesleggel fenyeget bennünket az idősebb kor eljövetele!

Az izmosabb jobb?

1 kilogramm izom 100 kcal éget el, így egy arányaiban izmosabb, definiáltabb férfi vagy nő akár 500-1000 kalóriával is magasabb alapanyagcsereértékkel rendelkezik, így napi kalória-bevitele is több lehet. Egy erőedzés végző személy (az utózsírégetésnek és jó testösszetételének, izmainak köszönhetően) heti három edzéssel számolva akár 8.200 kalóriával többet is elégethet, mint egy állóképességi sportot (például futás) űző sportermber. Az alapanyagcsere 20 %-át egyébként agyunk használja el.

Hasprésnél miért a nyak fáj?

Sokak számára ismerős érzés, probléma lehet. Az úgynevezett fejbiccentő izom okolható mindezért, amely többek között a fej forgatásáért is felelős. Ennél a gyakorlatnál ez az izom statikus munkát végez, amelynek hatására a kapillárisok elzáródnak, és ez okozza fájdalmunkat. Mit tehetsz ilyenkor? Hogyan tökéletesítheted a hasprés kivitelezését?
A megoldás egyszerű! A fejedet kicsit emeld meg úgy, hogy tekinteted a térd felé nézzen, nyelved pedig told előre, a szájpadlásra. Emellett persze figyelj arra is, hogy behúzva tartsd a köldököd!

Ezek is érdekelhetik