nincs elég ember

2018.07.21. 13:23

Robotfutár szállítja házhoz az árut Pekingben

A Kafka-negyedben már le sem kell ugrani a kisboltba.

In this photo taken on June 28, 2018, a Suning worker loads a delivery robot with groceries outside a Suning supermarket during a demonstration of the robot in Beijing. Along a quiet residential street on the outer edges of Beijing, a yellow and black cube about the size of a small washing machine trundles leisurely to its destination. This "little yellow horse" is an autonomous delivery robot, ferrying daily essentials like drinks, fruit and snacks from the local store to the residents of the "Kafka" compound in the Chinese capital. / AFP PHOTO / GREG BAKER / TO GO WITH AFP STORY CHINA-TECHNOLOGY-ROBOTS-CONSUMER-SCIENCE,FEATURE BY LUDOVIC EHRET

A sárga és fekete színű, kicsiny mosógép nagyságú robot, amely óránként mintegy három kilométer megtételére képes, napi rendszerességgel szállít ki innivalókat, gyümölcsöket, rágcsálnivalókat a lakóknak.

A robot mintegy 30 kilós, elméletileg óránkét 12 kilométer a maximális sebessége, hat keréken gurul, négy kamera folyamatosan pásztázza környezetét, és egy lézeres érzékelő rendszer biztosítja, hogy ne ütközzön bele semmibe. 24 órán át képes működni.

„A gyenge pontja az, hogy képtelen közvetlenül az ajtóig hozni az árút, ahogyan azt az ember teszi. De nagyon praktikus, a robot viszonylag gyorsan ideér szállítmányával”

- mondta az egyik lakó, aki nem a földszinten lakik.

A megrendelő okostelefonja applikációján választja ki a kívánt terméket, elküldi címét és azon is fizet. A bolti alkalmazott teszi az árut a robot rakterébe, amely a mintegy 200 méterre lévő lakásokhoz 3-4 perc alatt megérkezik.

Kína a világ legnagyobb online vásárlói piaca, a lakosság 52 százaléka havonta legalább egyszer vásárol okostelefonján, globálisan ez az arány csupán 14 százalék

a PricewaterhouseCoopers nemzetközi tanácsadó cég szerint. A mobilfizetés is kimagaslóan magas arányú az ázsiai országban.

Liu Cse-jong, a robotot gyártó Zhen Robotics alapítója és vezérigazgatója fényes jövőt jósol terméküknek. „Jelenleg naponta mintegy 100 millió csomagot szállítanak Kínában. A jövőben ez egymilliárdra nő. Ekkora mennyiség házhoz szállításához nem lesz elég ember. Egyre több robotra lesz szükség ahhoz, hogy pótoljuk az emberi munkaerőt, és csökkentsük a költségeket” – magyarázta.

Nem mindenki ért egyet azzal, hogy a robot jelenti a logisztikai megoldást hosszú távra. Sao Csung-lin, a China Express társaság egykori főtitkár-helyettese szerint a robot rövid távú szállításra lehet hasznos.

Borítókép: AFP PHOTO / GREG BAKER

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!