Spinosaurus

2020.04.30. 15:33

Igazi vízi szörnyeteg volt a 95 millió évvel ezelőtt élt tüskéshátú

Szakemberek Marokkó délkeleti részén fedeztek fel megkövesedett Spinosaurus-farokcsontokat, amelyek elemzése segít jobban megismerni a leghosszabb testű húsevő dinoszaurusz külsejét, életmódját és képességeit.

Spinosaurus - Spinosaurus aegyptiacus est un dinosaure theropode qui vivait dans ce qui est maintenant l'Egypte durant la periode cretace, il y a 95 a 93 millions d'annees. C'etait probablement le plus grand des dinosaures carnivores. Spinosaurus aegyptiacus had a series of large neural spines up to 1.8 m long coming out of its back vertebrae. It was 15-18m long,weighed 4 tons or more. Spinosaurus lived during the middle Cretaceous period, about 95 million years ago in the tropics near sea level. Fossils have been found in Egypt and Morocco, Africa. Spinosaurus was a carnivore (a meat eater) with huge teeth and powerful crocodile like jaws. It ate large fish and dinosaurs ©Raul Lunia/Novapix/Leemage

Forrás: AFP / Novapix / Leemage

Fotó: Raul Lunia

Evezőszerű farkával hajtotta magát a vízben vadászat közben a 95 millió évvel ezelőtt élt Spinosaurus, amelyet igazi „vízi szörnyetegként” írnak le a kutatók a Nature című folyóiratban publikált tanulmányukban.

A Detroit Mercy Egyetem paleontológusa, a tanulmányt vezető Nizar Ibrahim szerint a kréta időszakban élt Spinosaurus nagyon specializált farokkal rendelkezett.

A kutatók műanyagból megformázták az állat rugalmas, evező-szerű farkát, majd a modellt egy úszó roboteszközre erősítették.

A kísérletből kiderült, hogy a Spinosaurus a krokodilhoz hasonlóan ide-oda tudta mozgatni a farkát oldalsó irányba, olyan tolóerőt generálva, amellyel könnyedén üldözőbe tudta venni a kiszemelt zsákmányt.

Mindez azt jelenti, hogy a Spinosaurus félig vízi életmódot folytatott és nem csupán begázolt időről-időre a folyókba, hogy megvárja, amíg a halak elúsznak mellette. Valószínűleg nagy testű halakkal táplálkozott.

„Ez a felfedezés megdönti azokat a több évtizedes elképzeléseket, hogy a nem-madár dinoszauruszok élettere a szárazföldre korlátozódott”

- mondta Stephanie Pierce, a Harvard Egyetem munkatársa, a tanulmány társ-szerzője.

Hozzátette:

„úgy véljük, hogy ez a mostani felfedezés forradalmasítja a dinoszauruszok biológiájával kapcsolatos ismereteinket.”

A mai Észak-Afrika területén élt Spinosaurus testhossza akár a 15 métert, súlya a hét tonnát is elérte. Nevének jelentése „tüskésgyík”, egyedi „tüskéi” a csigolyák hosszú nyúlványai. Ezek több mint másfél méter hosszúra nőttek és feltehetőleg bőr fedte, illetve kötötte össze őket.

A Spinosaurus képes volt mozogni a szárazföldön és ott rakta a tojásait, ugyanakkor valószínűleg négy lábon járt és nem kettőn, mint más húsevő dinoszauruszok.

David Martill, a Portsmouth-i Egyetem őslénykutatója szerint azonban a Spinosaurus olyan sok tekintetben alkalmazkodott a vízi életmódhoz, például a csontsűrűsége és farkának alakja tekintetében, hogy legalább annyira vízi állat lehetett, mint ma a nílusi krokodil.

Borítókép: illusztráció