Járvány

2020.03.17. 14:51

Lassulhat a hazai internet – friss hírek a magyar mobilszolgáltatóktól

A koronavírussal kapcsolatos intézkedések miatt érzékelhetően lassulhat az internet.

Erre hívja fel a figyelmet a Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NKI) a Facebook-oldalán.

Az új koronavírus terjedésének megakadályozása és a munkatársak védelme érdekében egyre több munkáltató dönt az otthoni munkavégzés (home office) elrendelése mellett, amely a becslések szerint jelentős internetes forgalomnövekedést eredményezhet.

A munkavállalók egyre nagyobb része használ virtuális magánhálózatokat (VPN), amelyek lehetővé teszik a vállalati infrastruktúra elérését, emellett a napi munkavégzés során a kollégákkal, partnerekkel való kapcsolattartásra sokan a különféle videokonferencia-megoldások (például Skype) mellett döntenek.

Emellett az oktatási intézmények egy része internetes közvetítés segítségével tart előadásokat és az otthon maradt diákok, felnőttek jelentős hányada használ ezekben a napokban online videojátékokat és streaming szolgáltatásokat.

Az NKI azt írta: az ilyen nagy adatforgalmat igénylő szolgáltatások használata következtében az otthoni hálózatok akkora terhelést kaphatnak – különösen, ha egy háztartásban egyszerre többen is igénybe vesznek ilyeneket –, hogy feltételezhetően lassulások, esetleg kapcsolati problémák lesznek tapasztalhatóak.

Az otthoni munkavégzés folyamatossága érdekében

érdemes megfontolni az egyes szolgáltatások használatát,

a használat során a beállítások (például képfelbontás) módosítását, illetve érdemes alternatív internethozzáférési lehetőségekkel (például mobilnet) számolni.

Kitértek arra is, hogy az európai internetes hálózatok már jelentős forgalomnövekedést tapasztaltak, például a Telecom Italia vezérigazgatója, Luigi Gubitosi arról számolt be, hogy a vezetékes hálózat forgalma több mint 70 százalékkal növekedett, ami megszakított internetkapcsolatokat eredményezett.

Frissítés: megnövekedett adatforgalmat tapasztaltak a magyarországi mobilszolgáltatók

A Magyar Telekom az MTI érdeklődésére közölte: adataik alapján jelentősebb, 20-30 százalék körüli megnövekedett adatforgalmat tapasztalnak. A hang forgalomban is emelkedést figyeltek meg: hétfőn 30-35 százalékos csúcsidőszaki növekmények is előfordultak a múlt héthez képest, miközben az elmúlt két hét alatt az emelkedés mértéke elérte az 50 százalékot.

A helyzet percről percre változik, folyamatosan figyelemmel kísérik az eseményeket, monitorozzák a hálózatot és mindent megtesznek a kapacitások megfelelő kezelése, lehetséges bővítése érdekében. Amennyiben úgy látják, a hálózat biztonságát veszélyeztetné a fokozott forgalom, elő vannak készítve olyan védelmi intézkedési tervek, amelyekkel be tudnak avatkozni, és amelyekkel a szolgáltatások hálózati szintű biztonságos működtetése továbbra is fenntartható.

A Magyar Telekom hálózati infrastruktúrája megfelel a jelenlegi igényeknek, azonban természetszerűleg nem rendelkezik végtelen erőforrásokkal,

így a jelenleg még előre nem ismert, de a várhatóan megjelenő igen nagy tényleges forgalom-növekmény volumenei fogják meghatározni az esetleges korlátokat. A megnövekedett távmunka, illetve az internetes, valamint a TV-s platformokon beinduló távoktatás nagyban alakítja át a megszokott hálózati terhelést. Azokon a pontokon, ahol a fokozott forgalom hatására extra kapacitás-igény jelentkezik, szállítóikkal közösen felmérik, hogy milyen licensz- vagy hardver bővítési lépéseket tudnak alkalmazni az egyes hálózati elemekben, az igények – lehetőségekhez mérten – minél teljesebb körű kielégítése érdekében.

Azt is közölték, hogy a T-Systems üzleti ügyfeleitől a kialakult helyzet miatt érkeznek kivételes hálózatbővítési- és távmunka-kiépítési igények, amelyeket kiemelten kezelnek.

A koronavírus miatt kialakult helyzetben a Telekom minden mobil ügyfelének 10 GB-os mobil adatforgalmi egyenleget biztosít díjmentesen. Az ügyfeleknek nincs külön teendője, az extra adategyenleget március 16. éjfélig aktiválta a Telekom mindenkinél. Az egyszeri extra egyenleg belföldön és az EU-n belül használható fel április 30-ig.

A koronavírus terjedésének megelőzése érdekében a Magyar Telekom március 16-ától általános távmunkát hirdetett munkavállalói számára. Kérik az ügyfeleket, hogy csak halaszthatatlan ügyben és egészségesen látogassák az üzleteiket. A kényelmesebb ügyintézés érdekében válasszák a digitális ügyfélszolgálati csatornákat.

A Telenornál a hétvégén kisebb mértékű forgalomnövekedést tapasztaltak.

A hét elejétől kezdve, a múlt hét hasonló időszakához képest kis mértékben nőtt az összes adatforgalom, ez elsősorban munkaidőben jelenik meg, a feltöltési irányt jobban érintve, ez például a videóhíváshoz lehet szükséges. A hangforgalomban jelentős növekedést látnak a hét eleje óta, azaz az ügyfelek az átlagosnál sokkal több hívást indítanak – írták. Az, hogy a továbbiakban hogyan alakul a forgalom, attól is függ, hogy oktatásra, munkára pontosan milyen megoldásokat, platformokat használnak majd mobilinterneten az előfizetőik; az online streaming például jóval több adatforgalmat generál, mint az irodai szoftverek online használata.

A Telenor a hálózatát felkészítette a lehetséges forgalom-növekedésre, képes az átlagosnál nagyobb igények kiszolgálására, és folyamatosan vizsgálják, hogy van-e szükség a kapacitás bővítésére. Amennyiben ezt indokoltnak látják, megteszik a szükséges lépéseket.

A kialakult helyzetre való tekintettel – akár otthoni munkára, szórakozásra vagy a távoktatási célok támogatására – minden üzleti és lakossági számlás és kártyás ügyfelüknek 100 GB ajándék adatforgalmat biztosítanak – közölte a Telenor.

A Vodafone Magyarország is felkészült a már tapasztalható, jelentősen megnövekedő hálózati forgalomra,

mind az ügyfelek mind a dolgozói részére biztosítja a szükséges feltételeket ahhoz, hogy otthonról dolgozhassanak, tanulhassanak a következő időszakban.

A koronavírus terjedésének megelőzése érdekében a vállalat vezetése valamennyi fővárosi irodájában a teljes munkatársi állománya számára már március 13-án elrendelte az otthoni munkavégzést, elsődlegesen március 30-ig. Ügyfélkapcsolatokkal foglalkozó munkatársak estében – akiknél az otthoni munkavégzés nem lehetséges – a vállalat szintén meghatározott egy protokollt, amivel csökkenthetik az egészségügyi kockázatot – közölte a Vodafone.

Ingyenesen hívható a magyar ügyeleti központ

Az ügyeleti központ e-mail-elérhetősége: [email protected] A beérkező elektronikus levelekre a lehető legrövidebb időn belül ellenőrzött, hiteles választ küldenek.

A 06-80-277-455 és a 06-80-277-456 számú, ingyenesen hívható információs vonalakra kezdeményezett hívásokat a nap 24 órájában az ügyeleti központban fogadják a Nemzeti Népegészségügyi Központ munkatársai.

A kormány koronavírussal kapcsolatos hivatalos Facebook-oldalán és a koronavirus.gov.hu kormányzati honlapon hiteles és naprakész tájékoztatás található a fertőzésről.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!