Az ideális álláshirdetés - az ideális jelöltnek

Promóció | Ahhoz, hogy a legjobb munkaerőt találjuk meg a legjobban körülírt pozícióra, sok mindent kell megterveznünk. Folytatódik a Profession.hu tanácsadó cikksorozata.

Hogyan fogjunk hozzá a hirdetés megírásához?

A kis és közepes méretű vállalkozásoknál (KKV) megesik, hogy a vezetők nehezen tudják meghatározni azokat a készségeket és képességeket, amelyekre szükség van a cég fejlesztése érdekében. Más szóval: nem könnyű definiálni, milyen új emberre vagy emberekre van szükség. Ez a nehézség részben azzal magyarázható, hogy a kis létszám miatt az idő múlásával sokszor bővül a munkakvállalók munkaköre, készségeik és képességeik szerint. Gyakran az emberek már nem csak az eredeti pozíciójukat töltik be. A vezető dolga tisztázni, mire van szükség: gondolja végig a cég struktúráját, és rájön, hol vannak hiányok. Maga az álláshirdetés kiírása remek alkalom arra, hogy a cégstruktúráról elgondolkozzunk. A vezetőnek érdemes egy-két kollégával is elbeszélgetnie.

Mi a helyzet, ha nem egy új pozícióra keressük a legjobb jelöltet, hanem egy eltávozott embert akarunk pótolni?

Sok vállalatnál bevett gyakorlat, hogy a távozó kollégával mélyinterjút készítenek, de ahol nem, ott is érdemes ezt bevezetni, mert ezek tanulságos beszélgetések. A vezető olykor nem is ismeri teljes mélységében azokat a feladatokat, amelyeket a távozó munkatárs végzett, tehát plusz információhoz jut a munkakörről. Továbbá: érdemes ezt az alkalmat arra is felhasználni, hogy átgondoljuk, milyen változásra nyílik lehetőség. Vajon aki távozik, miért megy el? Netán túlterhelt volt? Talán érdemes kétfelé választani a pozíciót? Azt is érdemes felmérni, milyen személyiségű ember lenne a legjobb a feladatra, milyen karakterjegyekkel, képességekkel és készségekkel rendelkezzen. Ne egy bizonyos személyt keressünk ilyenkor, hanem feladatban és célban gondolkozzunk. A sikeres kiválasztási és felvételi folyamat záloga, hogy elvonatkoztassunk az érzelmi és szubjektív elemektől.

Hogyan szövegezzük meg a hirdetést? 

A legegyszerűbb listaszerűen felvenni előbb a tennivalókat, a pozícióhoz tartozó feladatokat, és ezek alapján vázlatosan megírni a hirdetés szövegét. Nagyon fontos, hogy a pozíció elnevezése legyen egyértelmű, és harmonizáljon a feladatleírással. A jó hirdetés majdnem megegyezik a munkaköri leírással (de persze sokkal rövidebb annál). Ha a pozícióról szóló munkaköri leírás később nem foglalja magában az álláshirdetés tartalmi elemeit, akkor alighanem félresiklott valami.

Mégis, hogyan érdemes belevágni a hirdetés megírásába?

Az interneten rengeteg példát találni, akár hasonló pozíciókra is, mint amit a mi készülünk meghirdetni. Ha például egy IT projektmenedzsert szeretnénk felvenni, célszerű megnézni, hogy egy ilyen feladatkörre milyen elvárásokat fogalmaz meg mondjuk a Microsoft. Nyilván nem a szolgai másolás a megoldás, de ötleteket meríthetünk.

Általános szabály, hogy minél jobb a hirdetés szövege, annál valószínűbb, hogy jó szakembereket vonz be. Szakmailag pontosan, korrekt nyelven kell fogalmazni, és közben nem szabad arról sem megfeledkezni, hogy akit a vállalathoz igyekszünk csábítani, érzelmileg is közelít egy ilyen lehetőséghez. Ezért röviden meg kell említeni, milyen lehetőségekkel jár a pozíció, például, hogy a legkorszerűbb gépeken dolgozhat, vagy külföldi továbbképzésen vehet részt, és legalább felsorolás-szerűen ismertetni kell a felkínált személyes juttatásokat is. Jónéhány fölösleges kört megspórolhatunk magunknak is, a jelölteknek is, ha legalább egy bérsáv megadásával jelöljük a hirdetésben, milyen juttatás tartozik a pozícióhoz. Ennek híján csak az interjúsorozat alatt derül ki - esetleg későn -, hogy a jelölt elképzelései és a munkáltató lehetőségei nem illeszkednek egymáshoz.

Manapság az is érték egy KKV esetében, ha teljes körűen bejelentett munkaviszonyban dolgoznak az emberek, hiszen nagy súllyal esik latba a munkahely-biztonság kérdése. Tehát: írjuk bele a hirdetésbe, hogy teljes munkaidős, bejelentett munkaviszonyt kínálunk.

Ha viszont rugalmas munkavégzésről van szó,  vagy távmunkában végezhető munkáról, esetleg hatórás elfoglaltságról, azt is írjuk bele a szövegbe. Még az is befolyásolhatja a munkakeresők döntését, hol van a munkavégzés helye, például tömegközlekedési megálló közelében, vagy autópálya mellett, illetve Budapesten metróállomáshoz közel. A nemrégiben elindult térképes kereső egyre népszerűbb, így az információ megadása egy újabb út a potenciális jelölteknek a pozíció megtalálásához. Minél részletgazdagabb a hirdetés szövege, annál nagyobb megbízhatóságot sugall. Az álláskeresők azt látják, hogy ez a cég pontosan tudja, mit akar, kit keres.

Bizonyos munkakörök nagyon keresettek, nagy a verseny a munkavállalókért, ezért körültekintően és érzékletesen fogalmazzuk meg, miért jó az adott cégnél dolgozni. A hirdetés térjen ki a cég bemutatására ésa  múltjára is. Említse meg a vállalat kiemelten fontos értékeit. Bevett gyakorlat rámutatni, mi az, amihez a jelöltnek mindenképpen értenie kell, és mi az, ami nem elvárás, de előnyt jelent a munkatárs kiválasztásánál. Természetesen mindannyian az álom munkatársat keressük, de nézzük meg, hogy valóban szükséges-e például a második idegennyelv ismerete, vagy az elvárt öt év szakmai tapasztalat.

Célszerű nagyon pontosan definiálni a munkavégzés idejét (például reggel nyolctól délután ötig), és jó, ha a hirdetés mellett valamilyen grafikai elem is szerepel. Ez odavonzza a tekintetet, és egy jópofa, szellemes rajz, logó vagy ábra sokat elmond a vállalat kultúrájáról. Különösen a kreativitást igénylő munkaköröknél érdemes lazítani a merev formaságokon. Ha a válogatást meg akarjuk könnyíteni a magunk számára, jelezni kell, hogy fényképes önéletrajzokat várunk, amelyek referenciákat is tartalmazzanak.

Jól bevált eszköz a motivációs levél: ebben a pályázó olyan részletekre világíthat rá, amelyeknek az életrajzban nem lenne helyük, de a leendő munkáltató döntését megkönnyítik.

Milyen csatornákat érdemes használni a hirdetés megjelentetésekor?

A betöltendő pozíció függvényében választhatjuk meg a hirdetés megjelenésének helyét, illetve a toborzás módját. Megkérhetjük munkatársainkat, hogy ha szeretik a vállalatot, ajánlják a megüresedett vagy betöltendő pozíciót ismerőseiknek. Ez hiteles és egyszerű módja lehet az új ember megtalálásának. Igénybe vehetjük a helyi lap hirdetési felületeit is. Az utóbbi időben azonban minden szempontból előtérbe került az online álláshirdetés. Ez egyfelől költséghatékonyságával emelkedik ki, másfelől kényelmes és gyors mind a hirdető, mind az álláskereső számára. Az utóbbi években az egyik ilyen legnagyobb ilyen felületet a Profession.hu fejlesztette ki. Ezen belül is van olyan lehetőség, a Profession e-com, ahol bármikor feladható a hirdetés, és az azonnal meg is jelenik. A Profession kínálatából érdemes leginkább kiválasztani a vállalat igényeihez legjobban illő hirdetési lehetőséget (és ebben kérhetünk is segítséget, hiszen a cég hirdetési tanácsadást is nyújt). Általános szabály, hogy ha szűk költségkeret áll a hirdető rendelkezésére, érdemes csak az online felületet választani a hirdetés megjelentetésére. Ne a teljességre törekedjünk a hirdetés kialakításánál, hanem a relevanciára: a szöveg csak a pozíció szempontjából releváns elemeket tartalmazza, mivel az online hirdetések esetében az itt leírtak befolyásolják a hirdetés észrevehetőségét a jelöltek számára (pl. listaoldalakon, keresőkben és hírlevelekben).    

HR tanácsadás online

A piacvezető állásportál, a Profession.hu legújabb kezdeményezésében online, részben automatizált rendszerrel nyújt HR kérdésekhez kötődő segítséget a nyugat-magyarországi KKV vezetőknek. Az ingyenes kampány célja, hogy a portál megismerje a piaci igényeket, miközben értékes tanácsokkal látja el a döntéshozókat. Részletek: www.profession.hu/kkv

A Profession.hu KKV vezetők és HR szakemberek számára készült cikksorozat korábbi két része:
 
I. Munkaerő-keresés a Dunántúlon
 
II. Valódi motivációk az állásinterjún

Megyei Piactér