Hírek

2004.10.16. 08:59

Barátságosabbak a bankok az adósokkal

A bankok ezentúl nem veszik egy kalap alá a tévedésből tartozót és a milliós adóst. Ma még indokolatlanul könnyen veszíthetjük el, és nagyon hosszú időre a hitelképességünket.

Zsebesi Zsolt

[caption id="" align="alignleft" width="285"] Nem lesz örökre feketebárány, aki késik a törlesztőrészlettel. A bankok sem akarják elveszíteni ügyfeleiket.
[/caption]Eddigi gyakorlatuk átgondolásába kezdtek a bankok az Igazságügyi Minisztérium javaslatára. Olyan új szabályozáson dolgoznak, amely csökkenti az eddig alkalmazott indokolatlan szigort az adósokkal szemben. A kezdeményezés egyik oka, hogy március és szeptember között 60 ezerrel nőtt az adósok feketelistájára kerültek száma, és elérte a 180 ezret.
A Bankközi Adós- és Hitelinformációs Rendszerbe nagyon könnyen be lehet kerülni, de rendkívül nehéz onnan kikecmeregni. A pénzintézeteknek is kényelmetlen, hogy évente tíz-ezerszámra veszítik el jórészt hitelképes ügyfeleiket, miközben az összes felmérés azt mutatja, hogy nem romlott lényegesen a törlesztési fegyelem a lakosság körében.
A jelenleg tervezett módosítás másik oka, hogy az adatvédelmi ombudsman, Péterfalvy Attila szerint nem megnyugtató az adósok adatainak kezelése. A bankok számára eddig elég volt a hitelszerződés aláírása, és máris azt csináltak az ügyfél adataival, amit csak akartak. Az adós nem tehetett semmit, ha úgy döntöttek: felkerül a feketelistára. Nem állt módjában védekezni, érvelni és azt bizonyítani, hogy önhibáján kívül nem fizet. Nem volt szerencsés, hogy sokáig nem küldtek értesítést a döntésről. Máig megoldatlan: hol és hogyan lehet panaszt tenni, ha az ügyfél úgy véli, indokolatlanul került rossz társaságba.
A szakemberek szerint a helyes eljárás, ha az ügyfelet azonnal a szerződés megkötésekor részletesen felvilágosítják, milyen szankciókra számíthat, ha tartozásba esik. Lehetővé kell tenni számára, hogy időről időre bepillanthasson a nyilvántartásba, ellenőrizhesse: miként kezelik személyes adatait. Ennek térítésmentesen kell megteremteni a feltételeit. Az új szabályozás rendezni fogja, ki bírálhatja el az ügyfél panaszait, és biztosítja, hogy a bírálat végéig nem kerülhet fel a listára. Ki fogják dolgozni a jogorvoslat mikéntjét is. Hová lehet fordulni, ha nem értünk egyet a bank döntésével. A készülő szabályozás méltányosabb elbírálást is ígér. Vagyis tekintettel lesz a tartozás nagyságára, a hitel futamidejére, az adós magatartására.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!