Közélet

2016.08.17. 18:52

Kecskeméti olvasóink kérdéseinek jártunk utána

A legtöbb szavazatot kapott, Kecskemét közlekedési helyzete tarthatatlan: túlzsúfoltak és rossz állapotúak az utak, kevés a kerékpárút, kevés a pakoló... Lesz változás? kérdésnek jártunk utána.

Hraskó István

Mi legyen az újság?

Hearken címszóval új kezdeményezést indított nemrég a Petőfi Népe és a baon.hu. Olvasóink megírhatták, mely kérdésekkel, témákkal foglalkozzunk, ezután a Baon.hu-n voksolhattak a beérkezett javaslatokra, mi pedig utánajárntunk a legtöbb voksot kapó felvetéseknek, lehetőleg minél többnek. Az első körben a közlekedés volt a slágertéma. Hamarosan folytatjuk...

Jórészt kecskeméti olvasóinktól érkeztek ötletek, témajavaslatok, azoknak a túlnyomó része is a város közlekedésére, az úthálózat fejlesztésére vonatkozott, de látszik, hogy a városrendészek munkája is az érdeklődés középpontjában áll. A szerkesztőségünk által összegyűjtött kérdéseket Takács Valentina, az önkormányzat kommunikációs vezetője válaszolta meg.

– A város szempontjából örvendetes a Mercedes további bővítése, de a Szent László körút közlekedése eddig is túlzsúfolt volt. Ezután mi lesz?
– A Mercedes új gyárának építése nagy kihívást jelent a közlekedés szervezése terén is. Az előzetes tárgyalások során több jelentős, a város közlekedési szerkezetét is érintő beruházás koncepciója felmerült, amelyek megvalósítása értelemszerűen megfelelő pályázati pénzeszközök bevonásával történhet. Ilyen közúti fejlesztés az 54-es számú főközlekedési út négysávosra történő kapacitásbővítése, amelynek részeként több új körforgalom is épül az autópálya és a 44-es főút kezdete között. Megvalósul a gyár építésével összefüggésben egy új feltáró út, amely a Mercedes gyárat az SMR lökhárító-gyár felől teszi megközelíthetővé az 54-es főútról. Ezzel a gyár harmadik főútvonalhoz vezető kiszolgáló útja valósul meg. A tervek szerint befejeződik a 445-ös északi elkerülő út kiépítése is. Már a Mercedes új beruházását megelőzően a Szent László körút áteresztőképességét jelentősen javító beruházás valósul meg, azzal, hogy a Szélmalom csárda előtti kereszteződésben körforgalmat építünk, amelynek munkálatai még az idén elkezdődnek.

[caption id="" align="aligncenter" width="650"] A Mindszenti körútra nem terveznek kerékpárutat
[/caption]

– Kecskeméten a Mindszenti úton mikor lesz már végre járda, bicikli út, világítás és az 5-ös úttal való kereszteződésben körforgalom?
– A kerékpáros fejlesztésekre irányuló koncepció, a város kerékpárforgalmi hálózata a déli iparterület irányában nem elsősorban a Mindszenti körutat érinti. A városból való hivatásforgalmi célú kerékpáros közlekedést a Külső-Szegedi útra javasoljuk elsődlegesen terelni. Ennek érdekében már elkészültek a tervei az 5-ös számú főút mellett kiépítendő kerékpárútnak, amely a tervek szerint a Külső-Szegedi úttól az 54-es útig terjed és ott csatlakozik majd a városföldi kerékpárúthoz.

– Mikor lesz Kadafalvára kerékpárút? Ha a felüljáró a gond, a Csalánosi erdőn átvezetve az 52-esen meglévő kerékpárútra megoldás lehetne...
– A Kadafalvára történő kerékpáros közlekedés megszervezésére Ballószög településsel zajlottak egyeztetések egy közös pályázat elkészítésére. Megfelelő pályázati kiírás esetén élünk majd a lehetőséggel. A Csalánosi erdőn való átvezetés ötletét meg fogjuk vizsgálni.

– Kecskemét és Hetényegyháza között mikor lesz közvilágítás az út mellett?
– Az önkormányzatok feladata a közvilágítás terén az, hogy a belterületi igényeknek minél teljesebben eleget tegyenek, mi is ezen dolgozunk. Külterületen az önkormányzatoknak nem kötelezettségük a közvilágítás kiépítése.

– Miért emelkedett ilyen drasztikus mértékben a parkolás, holott nincsen érte semmilyen szolgáltatás? Hová lesz a befolyt összeg?
– Az új rendelet bevezetése kapcsán a parkolási díjak változatlanok maradtak, lényegében nem történt emelés. A zónák átalakítása miatt (kiemeltből lett I-es és a korábbi I-esből és II-ből lett II-es) történt minimális emelkedés (70-ről 80 forintra negyedóránként), mindez a korábbi II. zóna esetén, amely a legkevésbé használt  terület. Viszont növekedtek a kedvezmények: például a kistehergépkocsik bérlete a korábbi 200 százalékos árról 150 százalékra csökkent, a zöld rendszám díjmentes lett. Szinte díjmentes a 65 év feletti nyugdíjasoknak, az adott utcában lakóknak a bérlete (számukra a költségtérítés 400 forint/hó). Külön kedvezmény, hogy Kecskemét Kártyával 10 százalékkal olcsóbban lehet megvásárolni a bérleteket.
A parkolásból befolyt összeg a Városrendészet költségvetésébe, közvetve a város költségvetésébe kerül. Ebből a bevételből működik a számtalan egyéb feladatot ellátó Városrendészet, ebből tartja fent és üzemelteti a fizető parkolókat, a költségvetésbe befolyt összeg pedig kiegészítés egyebek között az utak karbantartására, kátyúzásra, síkosság mentesítésre. 
– Ha a Mercedes-gyár annyira jó bevétel szempontjából Kecskemétnek, akkor mi szükség van a parkolódíjakra, pláne a parkoló övezet bővítésére?
– A fizetőparkolás minden nagyvárosban nem elsősorban a bevétel miatt fontos, hanem azért, mert forgalomszabályozási szerepe van. A díjmentes parkolás közlekedési káoszhoz vezetne. A parkoló övezet bővítésére is ezért van szükség, egyébként a bővítés az ott lakók kérésére is történt. Az európai nagyvárosok jelentős része például azzal tehermentesíti a történelmi belvárosokat, hogy rendkívül magas parkolási díjakat vezet be.

[caption id="" align="aligncenter" width="650"] A Szélmalom csárda előtti kereszteződésben körforgalom segíti majd a közlekedést
[/caption]

– A Városrendészet miért csak az autósokat „vadássza”?
– A Városrendészetnek számtalan egyéb feladata van, de azok jellegükből adódóan nem annyira látványosak. Nyilvánvalóan nem az autósokat vadássza, hanem a hatáskörébe utalt közlekedési szabálysértések és szabályszegések esetén megteszi a jogszabályok által meghatározott intézkedéseket. A Városrendészet nem csak közlekedési szabálysértések miatt intézkedik, hanem például köztisztasági szabálysértés, tiltott szeszesital fogyasztás, koldulás miatt is. Kétségtelen, hogy a lakosság számára ezek sokkal kevésbé érzékelhetőek, mert lényegesen kevesebb esetben kell intézkedni. Túl ezen, a Városrendészet folyamatosan közös járőrszolgálatot tart a rendőrséggel, ellenőrzi a külterületeket, részt vesz a térfigyelő kamerák kontrollálásában, ellenőrzi a fizető várakozóhelyeket, eljár az illegális hulladék lerakókkal szemben, rendezvényeket biztosít.

 

<!-- Kecskeméti olvasóink kérdéseinek jártunk utána A legtöbb szavazatot kapott, Kecskemét közlekedési helyzete tarthatatlan: túlzsúfoltak és rossz állapotúak az utak, kevés a kerékpárút, kevés a pakoló... Lesz változás? kérdésnek jártunk utána. Hraskó István Mi legyen az újság? Hearken címszóval új kezdeményezést indított nemrég a Petőfi Népe és a baon.hu. Olvasóink megírhatták, mely kérdésekkel, témákkal foglalkozzunk, ezután a Baon.hu-n voksolhattak a beérkezett javaslatokra, mi pedig utánajárntunk a legtöbb voksot kapó felvetéseknek, lehetőleg minél többnek. Az első körben a közlekedés volt a slágertéma. Hamarosan folytatjuk...

A Mindszenti körútra nem terveznek kerékpárutat A Szélmalom csárda előtti kereszteződésben körforgalom segíti majd a közlekedést -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!