Nehezítik a közlekedést

2024.01.26. 19:27

Komoly károkat okoz a szélsőséges időjárás, egyre több a kátyú Kecskeméten is

A szélsőséges időjárás és a megnövekedett forgalom következtében egyre nagyobb ütemben keletkeznek kátyúk a kecskeméti utakon is. A gödrök szinte a semmiből jönnek elő. A Kecskeméti Városüzemeltetési Nonprofit Kft. munkatársai azonban folyamatosan azon dolgoznak, hogy megszüntessék ezeket az úthibákat, hogy a városban élők közlekedését biztonságosabbá tegyék. A szakemberek idén már mintegy 600 négyzetméternyi terület kátyúzását végezték el.

Lizik-Varga Katalin

Fotó: shutterstock.com / illusztráció

Egy hete még szakadt a hó, fagyás volt. Pénteken azonban már tavaszias időre ébredtünk. Ezt a hőingadozást nehezen bírják az utak. A szélsőséges időjárás miatt egyre több helyen keletkeznek kátyúk Kecskeméten is.

Emellett nem elhanyagolható tény az sem, hogy az utóbbi másfél-két évtizedben történt jelentős gazdasági változások következtében ugrásszerűen megnőtt a kecskeméti gépjármű forgalom. Nagyobb lett az utak leterheltsége, ezzel együtt felgyorsult elhasználódásuk, ami miatt szintén gyorsabban keletkeznek a város útjain úthibák.

A KVÜ munkatársai minden nap dolgoznak az utakon

Az aszfalt szemcséi között a csapadékvíz beszivárog az útalapba, a hőingadozás következtében diletációk (rések, hézagok) keletkeznek. A gépjárműforgalom apró rezgéseinek hatására a szemcsék megmozgósodnak és elindul a kátyúsodás.

Az egyre extrémebb időjárási körülmények – elsősorban a hirtelen lezúduló hatalmas mennyiségű csapadék – és a jelentős forgalmi leterheltség következtében szinte napról-napra keletkeznek kátyúk. A Kecskeméti Városüzemeltetési Nonprofit Kft. (KVÜ) munkatársai minden nap dolgoznak az utakon, az általuk észlelt úthibák és lakossági bejelentések alapján állítják össze a munkaterveket, amelyekben elsőrendű sorolási szempont a balesetveszély elhárítása, a káresemények elkerülése. Első sorban a fő gerinc- és gyűjtőútvonalakon dolgoznak, ezzel lefedik a tömegközlekedési és hulladékszállítási útvonalakat is.

A Kecskeméti Városüzemeltetési Nonprofit Kft. Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzatával kötött közfeladat-ellátási szerződés alapján látja el az önkormányzati tulajdonban levő – országos szinten is jelentős kiterjedésű – kül- és belterületi utak karbantartását, hó- és síkosságmentesítését. Ide tartozik mintegy 500 kilométer burkolt út, kerékpárút és járda, illetve több mint 1000 kilométer földút és mechanikailag stabilizált út. 

A Kecskemét városán keresztülfutó számozott főutak karbantartása a Magyar Közút Zrt. feladatkörébe tartozik.

Az útjavításhoz választott technológia az út és az úthiba fajtájától, továbbá az időjárástól is függ. Útburkolat-javítást száraz időben, száraz útfelületen lehet végezni.

Így készül a melegaszfaltozás

A legismertebb módszer a melegaszfaltos eljárás. A kezelendő útfelületet először négyzetesen körbe kell vágni, kivésni, kitisztítani, emulzióval feltölteni a pormegkötés miatt, majd melegaszfalttal leburkolni. Az elegyengetett aszfaltréteget végül tömöríteni kell, majd forgalomba helyezés előtt hagyni, hogy kihűljön, megkössön.

A technológia előnye a tartósság, hátránya, hogy a melegaszfalt kizárólag fűtési szezonon kívül érhető el.

 Időre kell megrendelni és azonnal fel kell használni, mert a kihűlt aszfalt a továbbiakban nem alkalmas kátyúzásra. Ez a technológia április közepe-végétől lesz elérhető egészen október közepéig - tájékoztatott a KVÜ sajtóügyekért felelős osztálya.

Így történik a hidegaszfaltozásás

Mint írták, a hidegaszfaltos eljárás esetén a melegaszfaltos technikához hasonlóan kell előkészíteni a kátyút, négyzetes kivágásra azonban nincs szükség. További lényeges különbség, hogy a kihűlés veszélye nem áll fönn; a hidegaszfaltot lehet raktárban tárolni, bármikor felhasználható. A tömörítést lapvibrátorral végzi a KVÜ. Nincs szükség hosszabb szárításra, sőt, minél nagyobb terhelést kap a felület, annál nagyobb a szilárdulása. Tartóssága nem vetekszik a melegaszfaltéval, viszont télen is alkalmazható. A kezelt felület rugalmasabb a szilárdulás után, mint a melegaszfaltos eljárás után. Jelenleg ezzel a technológiával dolgoznak a legtöbbet. Idén már mintegy 600 négyzetméternyi terület kátyúzása történt meg hidegaszfalttal.

A kisebb, körülbelül 2-3 centiméter mély kátyúk kezelésére alkalmas technológia a sekélykátyúzás. 

A kezelendő felületet levegővel való tisztítás után nagy nyomáson kő és emulzió keverékével tömítik ki. A nagy nyomás segíti az anyag összetömörödését a kátyúban. Ez időben és munkában lényegesen takarékosabb, olcsóbb eljárás.

Jelenleg a KVÜ 11 munkatársa 3 brigádban végzi a burkolt utak kátyúzását, nyári időszakban pedig emelt létszámmal igyekeznek helyreállítani az útfelületek állapotát.

A burkolatjavításhoz sok esetben egyéb előkészítő, kiegészítő tevékenységek társulnak - tudtuk meg a KVÜ sajtóügyekért felelős osztályától. 

Például a magas padkákat a vízelvezetés érdekében le kell nyesni, a letaposott, lesüllyedt padkákat fel kell tölteni. 

Mint írták, az útfelületek optimális karbantartásához elengedhetetlen a megfelelő csapadékvíz elvezetés. A kiemelt szegélyű úttesteken víznyelőkön át a zárt csapadékvíz-elvezető rendszerbe, a szegély nélküli, megfelelően lejtetett úttestről a csapadékvíz az árkokba, szikkasztókba folyik. Sajnos, városszerte sok helyen feltöltötték az árkokat, amelyek a csapadékvíz elvezetését, helyben szikkasztását szolgálnák, csökkentve az úthibák, kátyúk kialakulásának veszélyét. 

Mutatjuk, hogyan lehet bejelentést tenni!

A Városüzemeltetési Kft. ügyfélszolgálata a 76/500-606 telefonszámon, illetve a [email protected] e-mail címen fogadja a lakossági bejelentéseket. A helyszínek és problémák pontos beazonosíthatóságához szükséges fotót és pontos címet is megadni. Személyes ügyfélfogadás a vállalat Béke fasor 71/a című telephelyén 8.00-12.00 óráig áll a lakosság rendelkezésre.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában