Friss hírek

2004.10.18. 08:46

Veszélyhelyzet-kezelési gyakorlat Ferihegyen

Teljes kényszerhelyzeti gyakorlatot tartott hétfő hajnalban Ferihegyen a Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság és a Budapest Airport Rt. A szimulált földi repülőgép-baleset elhárításában több speciális szolgálatot teljesítő szervezet munkatársa működött együtt.

BAMA

A nyilvánosság bevonásával először rendeztek ún. teljes kényszerhelyzeti gyakorlatot a Budapest Airport Rt. által üzemeltetett Nemzetközi Repülőtéren. 

[caption id="" align="alignleft" width="110"] Boeing 737
[/caption]A hétfő hajnalban megrendezett gyakorlat keretében a repülőtéren együttműködő szervezetek egy földi repülőgép-balesetet szimuláltak. A feltételezett helyzet szerint rossz látási viszonyok között a kifutópályáról átvizsgálásra guruló Boeing 737-es teherszállító repülőgép - 5 fős személyzettel a fedélzetén - egy mikrobusszal ütközött, mely során a repülőgép az orrára billent, a repülőgépből pedig veszélyes anyag kezdett szivárogni. A gépjármű az ütközéstől kigyulladt.

 

Tökéletes összhang 

A kényszerhelyzet gyakorlásának célja, hogy a hasonló, éles helyzetek megoldásában résztvevő speciális egységek gyakorolhassák a repülőtér Kényszerhelyzeti Terve által meghatározott feladatokat, összehangolják a közreműködő szervezetek tevékenységét, illetve kiértékeljék a végrehajtás során szerzett tapasztalatokat.

   Az esemény felszámolásában együttműködő szervezetek közel egy óra alatt, gyorsan és hatékonyan oldották meg a katasztrófavédelmi feladatokat. "A gyakorlat célja az volt, hogy egy légijármű baleset felszámolását gyakoroljuk, és a gyakorlatban feladattal rendelkező szervek tevékenységét összehangoljuk. A látottak meggyőztek arról, hogy a lánglovagok gyorsan és hatékonyan beavatkoznak egy éles helyzetben is" - nyilatkozta a Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság vezetője. 

   Horváth Árpád tűzoltó ezredes hozzátette: "Jó alkalom a mostani gyakorlat arra is, hogy a végrehajtás során szerzett tapasztalatainkat kiértékeljük, és munkánk során felhasználjuk."

   A Repülőtéri Polgári Védelmi Parancsnokság (RPVP) nyolc fővel vonult a helyszínre. "Az életmentéstől a veszélyes anyag kezelésén keresztül a repülőgép mozgatásig összetett feladatokat kellett a polgári védelem egységeinek megoldaniuk." - mondta a RPVP vezetője Kovács István, majd hozzáfűzte:

   "A viszonylag kis létszámú egység összehangoltan dolgozott, és a polgári védelem gépjárműveinek gyors kezelésével, közel 60 perc alatt kármentesítette a helyszínt. Ez bizonyítja, hogy a polgári védelem a repülőterekre jellemző bonyolult válsághelyzetek megoldásában is hatékonyan és eredményesen tud működni."

   A gyakorlat nemcsak a részt vevő operatív egységek közötti együttműködés próbája volt, hanem a repülőtéren működő szervezetek, hatóságok közötti kommunikáció modellezése is. "Ilyen és ehhez hasonló krízishelyzetek hatásait legeredményesebben csak az egységes és fegyelmezett kommunikáció alkalmazásával lehet csökkenteni - ez pedig elképzelhetetlen a válságot kezelő összes szervezet kommunikációs együttműködése nélkül." Mondta Fórika Ibolya, a Budapest Airport Rt. kommunikációs igazgatója.

   A repülőtéri kényszerhelyzeti gyakorlatban részt vett a DHL Magyarország Kft. reptéri egységének vészhelyzeti csoportja is. A forgatókönyv szerint a mentésben a DHL Express egyik Airbus A-300-B4 teherszállító repülőgépe szállította tovább a sürgős, életmentő orvosi műszereket és gyógyszereket tartalmazó szállítmányt.

   "A gyakorlattal a DHL a saját vészhelyzeti egységét is trenírozta, bemutatva azt, hogy egy éles helyzetben is képes lenne a gyors segítségnyújtásra annak érdekében, hogy az életmentő felszerelések minél hamarabb megérkezhessenek a kijelölt célállomásra"- nyilatkozta Joseph Böröcz a DHL Magyarország kereskedelmi és marketing igazgatója.

   A gyakorlat kötelező és hasznos A teljes kényszerhelyzeti gyakorlatot a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (International Civil Aviation Organization, ICAO) 2001. szeptember 11-ét követően megfogalmazott új biztonsági ajánlása iránymutatásával rendezte meg a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatósága. Az ICAO dokumentuma részletesen kitér a gyakorlatozás jelentőségére, ennek különböző módszereire, s bár csak ajánlásokat fogalmaz meg, a legtöbb nemzetközi repülőtér - így Ferihegy is - kötelező érvényűként kezeli azt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!