Közélet

2007.04.06. 10:49

Kell, ha belerokkanunk is!

A régi rómaiak szerint hajózni kellett mindenképpen – korunk civilizációs felfogása szerint pedig autózni muszáj.

N. N. M.

 Pláne Európának ebben a szegletében, ahol a szolgáltatások, az infrastruktúra fejletlensége és a közgondolkodás sem kedvez annak, hogy mind többen, így a módosabbak is valami környezet- és pénztárcabarát alternatívát (kerékpárt, tömegközlekedési eszközt) válasszanak.

Van, akinek munkaeszköz a kocsi, vagyis, ha nem autózik, „éhen hal”, más túlontúl elkényelmesedett, és még a vécére is azzal jár. Árak és költségek ide, jövedelmek és anyagi lehetőségek oda: manapság kevés az olyan ember, aki luxusnak gondolná, hogy kocsit tartson fent.

Bárkit találomra megállíthatunk az utcán: azonnal tucatnyi logikus érvet hoz fel arra, hogy miért jár autóval, és miért nem gyalogol, biciklizik, buszozik, vonatozik vagy taxizik. Csak a kecskeméti polgármesteri hivatalban 50-52 ezer gépjárművet tartanak nyilván. A legáltalánosabb indok, hogy a munkához kell a kocsi. Abban, persze, mindenki egyetért, hogy fenntartása nem kevés összeget visz el a családi költségvetésből: átlagosan legalább 30 ezret havonta.

– Én nem nézem, hogy mennyibe kerül, mert ha kiszámolnám, azonnal sírva fakadnék – mondja a kiskunhalasi Kovács Géza, aki Tompára jár dolgozni autójával. – Ami biztos: 28 ezer a havi törlesztőrészlet, és hetente tankolok hét-nyolcezerért – csak ez a két tétel havonta 50-60 ezer forint. Azaz egy év alatt 600-700 ezer forintot költök csak benzinre és részletfizetésre.

Csak azok szembesülnek az autózás csillagászati költségével, akik pontos könyvelést vezetnek a családi kiadásokról. Egy átlagos magyar família – ha nem munkára használja a kocsit – mintegy tízezer forintot költ üzemanyagra havonta.

Ehhez jön még az átlag havi kétezer forintos kötelező biztosítás és a négy-hatezer forintos casco. A gépjárműadó évente tíz-húszezer, a zöldkártya kétévente hat-tízezer, a mosatás havonta kettő-ötezer, és alkalmanként a parkolásért is fizetni kell. És még nem beszéltünk a különböző büntetésekről, amit esetleg kirónak az autósra. Ha a család keveset használja a kocsit, egy évben csak egyszer kell átvizsgáltatni szervizben, ami átlagosan 30-40 ezer forintba kerül.

– Na, én például legutóbb, a hatvanezer kilométeres szemléért 95 ezer forintot fizettem – dohog a kecskeméti Nagy Elek. – Ennyiért már akár egy üzemképes kis Polskit is vehettem volna az autópiacon.

– Ez így igaz, csakhogy rögtön hozzá kell tenni azt is: a piacról hazavitt, működőképesnek mondott kis Polskira rögtön ugyanennyit rá kell költenie a vevőnek – mondja erre Szabó Péter, a kecskeméti Tormási Kft. szerviz munkafelvevője. – Mert azonnal kiderül, hogy ez sem jó, meg az sem jó. Néhány hónapon belül ráeszmélünk, hogy újabb alkatrészek mentek tönkre, amik cseréje megint csak súlyos tízezrekbe kerül.

A javítás egyébként is meglehetősen „érzékeny” tételként szerepel az autótulajdonosok költséglistáján. Tormási Attila autókereskedő szerint olyan ez, mint a fogorvos: jobb félévente egy kicsit kellemetlen ellenőrzésen megjelenni, mint befeküdni a szájsebészetre.

– Egy átlagos kisautó átlagos szemléjére 15-30 ezer kilométerenként vagy évente kerül sor – magyarázza Tormási Attila. – A szervizköltség 30-40 ezer forint, de ha már „beteg” autó kerül a műhelybe, akkor jóval drágább.

Egyetlen példa: a hatvanezres szemléken – kocsitípustól függően – általában kötelezően cserélni kell a vezérműszíjat. Ilyenkor meghaladja a szervizköltség az említett alsó határt, viszont garanciát ad a szerviz az új szíjra. Aki nem cseréltet, és – mondjuk – 90 ezer kilométernél, menet közben elszakad a vezérműszíja, az nem ússza meg a motorjavítást 150 ezer alatt. Tehát egyáltalán nem érdemes megvárni a „fogfájást”.

Megkérdeztük olvasóinkat: Mennyit költ a kocsijára?

HADARITS IMRE (65) Kecskemét:

– Évente átlagosan 12 ezer kilométert megyek, a kocsim átlagfogyasztása nyolc és fél liter, azaz papírforma szerint kábé 250 ezerbe kerül a benzin. A gépjárműadóm 14 300, a kötelező biztosítás 16 400 évente, cascóm nincs. Évente harmincezer a szemle, havonta úgy kétezer forintot költök parkolásra, három-négyezret mosatásra.

NAGY ÉVA (30) Kerekegyháza:

– Én éves átlagban 20 ezer kilométert autózom. Keveset fogyaszt a kocsim, öt és fél liter az átlag, így 280-300 ezret költök üzemanyagra. A gépjárműadóm 16 500, a kötelező biztosítás 13 100, a casco 31 ezer. Esztendőnként 30 ezer a szemle, és havonta négyezret költök mosatásra. Legtöbbször nem fizetős parkolóba állok.

– Évente átlagosan 12 ezer kilométert megyek, a kocsim átlagfogyasztása nyolc és fél liter, azaz papírforma szerint kábé 250 ezerbe kerül a benzin. A gépjárműadóm 14 300, a kötelező biztosítás 16 400 évente, cascóm nincs. Évente harmincezer a szemle, havonta úgy kétezer forintot költök parkolásra, három-négyezret mosatásra.

NAGY ÉVA (30) Kerekegyháza:

– Én éves átlagban 20 ezer kilométert autózom. Keveset fogyaszt a kocsim, öt és fél liter az átlag, így 280-300 ezret költök üzemanyagra. A gépjárműadóm 16 500, a kötelező biztosítás 13 100, a casco 31 ezer. Esztendőnként 30 ezer a szemle, és havonta négyezret költök mosatásra. Legtöbbször nem fizetős parkolóba állok. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!