Hírek

2005.05.13. 00:00

Életveszély a légtérben

Tegnaptól új irányítási rendszerben közlekednek a repülőgépek a magyar légtérben. Egy lapunknak nyilatkozó irányító szerint volt, aki egyetlen perc szimulátoros gyakorlaton sem vett részt.

Kiss Gergely

[caption id="" align="alignleft" width="304"] A légiirányítók szögesdrótok mögött, kiemelt biztonsági intézkedések mellett dolgoznak a tükörben látható Ferihegy melletti épületben
[/caption]– Egyetlenegy perc szimulátoros képzésen nem vettem részt – mondta a Reggelnek egy neve elhallgatását kérő légiirányító. Több évtizede látom el a feladatomat, de most úgy megyek dolgozni, hogy fogalmam sincs, merről jönnek, és merre mennek a repülőgépek. Az új légiirányítási rendszer tegnap lépett életbe. Az átállás vitákat váltott ki. Az illető szerint a felkészülésüket bizonyítandó teszt kitöltése is komolytalan volt. – Miután kiosztották a kérdőívet – mondta–, az osztályvezető lediktálta a válaszokat. Így majd úgy tűnik, hogy sikeresen elsajátítottuk a feladatokat. Ezek után ha valami történik, a vezetők ránk verhetik a balhét.

– Teljes a zűrzavar a légiirányításért felelős HungaroControlnál – nyilatkozta lapunknak Metes György, az Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezetének elnöke. – Ezt bizonyítja, hogy több tucatszor módosították az új légtérszerkezet tájékoztatóját. Ezeket minden alkalommal el kellett küldeniük száznyolcvan nemzet légitársaságának. Metes szerint a változtatások ellenére is maradtak hibák az új légifolyosók megválasztásában. – Tegnap óta közel negyven járat felszállás után a táborfalvai lőtér felett halad át – mondta az érdekvédő. – Még belegondolni is rossz, hogy mit okozhatnak az esetlegesen felrobbanó bombák repeszei.

A HungaroControl cáfol. Mudra István igazgató lapunknak elmondta, a magyar légtér továbbra is biztonságos. – Mindössze arról van szó, hogy a légtérirányítók átültek egy automata sebességváltós autóba – példálózott Mudra. A cég szerint a szakszervezet folyamatosan csúsztat. A lőtérrel kapcsolatban elmondták, ha a honvédség gyakorlatozik, a repülőket kerülőútvonalra kell terelni. – Az irányítók egy részének negyvenórás szimulátoros gyakorlatot tartottunk, a többiek öt–tíz órás képzésben részesültek – tájékoztatott az igazgató.

A HungaroControl tegnap teljes hírzárlatot rendelt el. Lapunkat nem engedték be az Igló utcai központba, mondván, az első nap ne zavarjuk a munkavégzést. Majd délután kiadtak egy közleményt, hogy az átállás zökkenőmentes volt. Eközben a sportrepülőklubok is hallatták hangjukat. Szerintük az új rendszer ellehetetleníti a sportrepülést. – Ezentúl külön engedéllyel használhatjuk csak az 1050 és 2000 méter közötti légteret – mondta lapunknak Kovács István, a Magyar Repülőgép-tulajdonosok és Pilóták Egyesületének alelnöke. – Ha a szélirány indokolja, a rendszer miatt az utasszállítók keresztezni fogják a budaörsi, a farkasréti és a hármashatárhegyi vitorlázórepülők útvonalát. Az új szabály szerint ekkor a budaörsi repülőtérnek kell leparancsolnia a sportolókat. A klubok attól tartanak, ha korlátozzák a repüléseket, akkor az utánpótlásképzés is megszenvedi az általuk előkészítetlennek tartott új légtérrendet.

Késéssel indultak

A Malév-gépek az elmúlt időszakban rendszeresen késéssel érkeztek és indultak el – mondta tegnap lapunknak Gurmai Zita, a Magyar Szocialista Párt európai parlamenti képviselője. – Rengeteget utazom, így gyakorta okozott problémát a pontatlanság. Remélem, a légiirányítás megbirkózik a feladattal, és a jövőben csökken a késések száma. Tegnapelőtt este érkeztem Frankfurtból Budapestre. Akkor szerencsére percre pontosan landolt a gép.

Szükséges, de nem így

Az új légiirányítási rendszert a szakértők szerint a megnövekedett repülőforgalom teszi szükségessé. Ennek köszönhetően az eddigi huszonöttel szemben negyven gépet tudnak fogadni a ferihegyi repülőtéren. Metes György szerint az átállást sürgette, hogy az elmúlt nyáron 119 ezer perc késést szenvedtek el a járatok. Ezért az európai légiirányítók szövetsége is kritikával illette a hazai repülésirányítást. – Szükséges az új rendszer bevezetése, de nem így – mondta Metes. – Bécsben több év alatt álltak át, mi néhány hónap után akarunk megfelelni a kihívásnak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!