Közélet

2016.09.28. 18:37

Óriási sikere és keletje lehet az elektromos kisrepülőnek

Szerdán hivatalosan is bemutatták Kecskeméten, a matkópusztai repülőtéren a világ első elektromos, kétüléses, oktató és alap műrepülésre alkalmas repülőgépét, az eFusiont. A mindössze 410 kilós repülő géptestét a kecskeméti Magnus Aircraft Zrt. fejlesztette és gyártotta, a hajtásrendszer pedig a magyar és a német Siemens mérnökeit dicséri.

Hraskó István

„Meseszerű, hogy egy 250 ezer fős multinacionális vállalat együtt dolgozik egy épphogy csak csírájából kihajtott 15 fős magyar céggel, ráadásul ilyen magas szinten” – mondta ünnepi beszédében Katona Imre, a kecskeméti  Magnus Aircraft Zrt. vezérigazgatója. Persze a sikerért tett is a még csak 5 éve alapított cég, emellett pedig hallgattak az okos szóra, jelesül a Finn Repülő Akadémia szakembereinek tanácsára, ami úgy hangzott: koncentráljanak a jövőbeli piacokra. 2017-től a világ összes légitársaságánál kétévente minden pilótának – összesen közel 170 ezernek – kötelezően egy 40 órás vészhelyzeti képzésen kell majd résztvennie, amelyet leginkább a kisrepülőgépeken lehet gyakorolni. Katona Imre szerint ehhez több tízezer darab repülőre lesz szükségük a légitársaságoknak, ebből a piaci tortából szeretnének minél nagyobb szeletet kivágni maguknak az eFusion-nel – amely amiatt is ideális oktatógép, hogy az ülések nem egymás mögött, hanem egymás mellett helyezkednek el. Az alapvető cél egy alacsony bekerülési és üzemeltetési költségű repülő volt, emellett hisznek abban, hogy az elketromos hajtásé a jövő – ebben is közös nevezőre jutottak a Siemens-szel.

– A Siemens számára a környezetbarát, energiahatékony repülés kiemelkedő fontosságú, hiszen célunk, hogy szerepet játsszunk a jövő elektromos repülőinek és hibrid hajtásrendszerrel szerelt utasszállítóinak létrehozásában. A jövőbeli fejlesztések iránya a kisebb gépektől az egyre nagyobbak felé fog haladni. Fontos tapasztalatokat szereztünk az eFusion légi tesztelésével. A repülőgép elektromos hajtásrendszerét a magyar és a német Siemens közösen fejlesztette, de a munkában részt vettek magyar kis- és középvállalkozások, valamint egyetemek is – mondta el dr. Frank Anton, a Siemens AG elektromos repülőgép-fejlesztési üzletágának igazgatója.

Cél az egyórás repülés

Az alap adott volt, a Magnus robbanómotoros kisrepülőgépek gyártásában már nagy tapasztalattal bírt. A Siemens ideális partnert látott a kis cégben, már „csak” az elektromos hajtást, az akkumulátor- és a motorrendszert kellett kifejleszteni. A karbonból készülő 410 kilós gépben 1080 kis henger alakú akkucella biztosítja az energiaellátást, a 28 kilós motor névleges teljesítménye 45 kW, amely rövid ideig 85 kw-ig is túlterhelhető. A mostani akkumulátorral az eFusion 30 percig tud a levegőben maradni, a cél az egy óra elérése.  Az akkumulátor cseréje 3 perc alatt megvan. Az előírt tesztrepülések fele már sikeresen lezajlott, eközben hangolták és optimalizálták a hajtásrendszert, és több légcsavart kipróbáltak. A hivatalos bemutatón a közönségnek bekapcsolták a hajtásrendszert, ez alapján állíthatjuk: egy hajszárító hangosabb nála (összeszerelve persze zajosabb a repülő a légcsavar miatt, de igazából csak akkor lehetett hallani a zúgását, mikor áthúzott a tömeg fölött).

[caption id="" align="aligncenter" width="650"] Fotók: Bús Csaba
[/caption]

Negyvenszeresére emelnék a cég létszámát

A kompozit kisrepülő idén áprilisban szállt föl először a kecskemét-matkópusztai repülőtérről, a szakma nemzetközi képviselői pedig április 20-án, az AERO 2016 nemzetközi repülős szakmai kiállításon ismerhették meg. Óriási volt a visszhangja, és rendkívül nagy iránta az érdeklődés.
A sorozatgyártás még nem indul, egyelőre három géppel szeretnék folytatni a teszteket. Katona Imrétől megtudtuk, közben elkezdik az európai hatóságoknál a tanúsítványok megszerzését, és reményei szerint a két folyamat nagyjából egyidőben, 2018 első félévében lezárulhat. Addigra a Magnus Aircraft létszámát 600 főre (a mostani negyvenszeresére) tervezik felemelni. A szakember-utánpótlás érdekében a Pallasz Athéné Egyetemmel együttműködve bekapcsolódnak a duális képzésbe is.

Kína hatalmas piac lehet

Kínában a következő 15 évben 2600 új kisrepteret építenek, oktatóbázisokkal együtt. Ezzel párhuzamosan 12 ezer Airbus- és Boeing-gépet vásárolnak, ezekhez legalább 70 ezer pilótát ki kellene képezniük, jelenleg viszont csak évi 2600 főre van kapacitásuk. Ráadásul Kínában a szmog miatt a kormány kifejezetten támogatja az elektromos hajtású kiképzőgépek használatát – hangsúlyozta Katona Imre.  A Magnus Aircraft nemrég több mint 30 millió eurós beruházásról és közös vállalat létrehozásáról szóló megállapodást írt alá  Tianshan Industrial Grouppal. Az új vállalat 2020-ig 1500 Fusion 212 típusú, robbanómotoros repülőgépet szerel össze magyar licence alapján és értékesít Kínában. A zöldmezős beruházás keretein belül egy közepes méretű repülőtér, egy összeszerelő és karbantartó üzem, valamint a Magnus Pilot Academy pilótaképző centrumhálózat is felépül. A Magnus Aircraft kecskeméti üzemében készülő géptestekből és alkatrészekből, magyar szakemberek felügyelete alatt végszerelik és kezdik meg a kész légijárművek értékesítését.

 

Hraskó István Fotók: Bús Csaba -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!