Közélet

2016.07.22. 18:38

Ahol a segítőket is segítik

Hét szakfeladaton nyújt ellátás a kerekegyházi Humán Szolgáltató Központ. A héten rászoruló gyerekeket táboroztatnak, öt településről.

Popovics Zsuzsanna

Ilyen gondokkal keresték a kerekegyházi családgondozókat 2015-ben:

„Hozott” problémák/esetszám

Ügyintézéshez segítségkérés: 1055

Életviteli: 286

Információkérés: 175

Egyéb (pályázat, kirándulás, szállítás): 127

Anyagi: 64

Lelki-mentális, segítő beszélgetés: 45

Egészségkárosodás következménye: 35

Családi konfliktusok: 30

Gyermeknevelési: 5

Összesen: 1533

Sok dicsérő szóval fogadta el az önkormányzat képviselő-testülete a városi Humán Szolgáltató Központ múlt évi beszámolóját. A hatóságok, felügyelő szervek is jó példaként említik a kerekegyházi szolgálatot. A helyi idősek is csupa jót mondanak az idősgondozó szolgálat gondozóiról. Hogy csinálják? – kérdeztük Szabó Mariannt, aki 19 éve vezeti az intézményt.
– A személyesség és a közvetlenség ad hitelt a munkáknak. Valamennyi munkatársunk helyi lakos, emberileg, szakmailag is elismerik a munkánkat. Tevékenységünk nem korlátozódik az intézmény kereteire. Ismerjük a helyi vállalkozói kört, az iskolában, az egészségügyben dolgozókat. A helyi egyházközségekkel, civil szerveződésekkel is kiépítettünk egy működő kapcsolatot, ami évről évre meghozza a gyümölcsét. A kistérségi társulás keretében még négy településen látunk el önkormányzati alapfeladatokat. Ahol nincs elég élő kapcsolatunk a meghatározó helyi emberekkel, ott annak érezzük is a hátrányát.

– Miben segíti a vállalkozói, civil szféra a munkájukat?
– Apró és nagy dolgokban egyaránt. Egy példát mondok. Egy kereki vállalkozó kifizeti olyan gyerekek szemüvegét, akiknek családja ezt nem tudja biztosítani. Ha kell évente négyszer, ha kell tízszer.  Ez egy felbecsülhetetlen értékű segítség az érintettek számára. Korábban személyesen felkerestem a vállalkozókat, hogy aki tudja, támogassa az általunk szervezett programokat. Mostanra eljutottunk oda, hogy folyamatosan segítik rendezvényeinket. Év végén adományokat gyűjtünk a rászoruló családok javára. Most már nem felhívásra jelentkeznek, hanem a lakosság keres meg bennünket, hogy felkínálják adományukat.

[caption id="" align="aligncenter" width="650"] Szabó Marianna a Humán Szolgáltató Központ vezetője
[/caption]

– Minek köszönhető mindez?
– Kicsi a város, mindenki látja, mivel foglalkozunk. Intézményünk erősíti a meggyengült családi, közösségi támogató hálót, amely szükséges a biztonságos működéshez. Akinek van rá lehetősége, szívesen segít a rászorulókon. Ezen a héten rászoruló gyerekeknek tartunk nyári napközis tábort. Öt faluból 7-7 gyereknek szervezünk szabadidős programokat, kirándulást, napi többszöri étkezést. Bárkihez fordultunk az ügyben, mindenki partner volt, ha nem ingyen, akkor nagyon kedvezményesen kaptunk helyszíneket, belépőket, szolgáltatásokat. Ha a nyugdíjasoknak szervezünk kirándulását, rendezvényt, ugyanezt tapasztaljuk.

– Önöket sem kerülik el a változások.
– A házi segítségnyújtásban legutóbb a jogosultsági feltételek módosultak. Januártól két tevékenységi kört vehetnek igénybe az arra jogosult idősek: szociális segítést (ez szakképzettség nélkül is ellátható), valamint személyi gondozást (ide tartoznak az ápolási feladatok, amit szakképzett munkatárs végezhet). Korábban egy gondozó 9 idős embert láthatott el, most ötöt. A szociális segítést közfoglalkoztatott is elláthatja. Van ilyen munkatársunk, akit szerencsére ismerek, mert nálunk dolgozik öt éve. Nyugodt szívvel küldöm ki takarítani az idősekhez. Nagyvárosban, egy ismeretlennel szemben bizalmatlanabb lennék.

– Ugyancsak idéntől egyesítették a családsegítő és gyermekjóléti szolgálatot.
– Esetünkben eleve egy intézményen belül működött a két szolgálat, így nálunk csak a két szakfeladatot kellett összevonni. Többnyire mindenki megmaradt a maga szakterületén, de a kollégák belelátnak egymás munkájába, helyettesítik egymást. Bizonyos feladatok és hatáskörök (pl. javaslat a családból való kiemelésre) a helyi szintről átkerültek a járási család- és gyermekvédelmi központba. Eleinte voltak aggályaink, féltettük azokat a gyerekeket, akik folyamatos jelenlétet igényelnek, de mi már nem mehettünk látogatni, a központból pedig még nem jöttek a kollégák. Mostanra letisztult, hogy minden családnál marad nekünk is némi tevékenységünk. Egy konkrét gyermekvédelmi ügyben azt is volt alkalmunk megtapasztalni, hogy a járási központ, a tőlünk független hatósági háttér éppenhogy bennünket erősít.

– Mit jelent sikerélményt a segítő szakmában?
– Egy gyerek önfeledt mosolya, egy feloldott konfliktus. Vagy az a tudat, hogy sikerült jó példával szolgálni másoknak, pozitív folyamatokat elindítani egy ügyben.

 

<!-- Ahol a segítőket is segítik Hét szakfeladaton nyújt ellátás a kerekegyházi Humán Szolgáltató Központ. A héten rászoruló gyerekeket táboroztatnak, öt településről.

Popovics Zsuzsanna Ilyen gondokkal keresték a kerekegyházi családgondozókat 2015-ben: „Hozott” problémák/esetszám

Ügyintézéshez segítségkérés: 1055

Életviteli: 286

Információkérés: 175

Egyéb (pályázat, kirándulás, szállítás): 127

Anyagi: 64

Lelki-mentális, segítő beszélgetés: 45

Egészségkárosodás következménye: 35

Családi konfliktusok: 30

Gyermeknevelési: 5

Összesen: 1533 Szabó Marianna a Humán Szolgáltató Központ vezetője -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!