Közélet

2016.02.11. 12:56

„A hátunkon cipeljük a gyerekeket”

Nagyné Kasza Irén óráira nem kell balettcipő, tüllruha, elég ha énekelnek a diákok. Hogy ez a kilencedik évfolyamon is működik, az már a hozzáértő pedagógus érdeme.

Popovics Zsuzsanna

Névjegy

Nagyné Kasza Irén pedagógusi pályáját a Ménteleki Általános Iskolában kezdte, 1987 szeptemberében. Később Kecskemétre került, tanított a Bányai Júlia Gimnáziumban, a Kocsis Pál Mezőgazdasági Szakközépiskolában. 2008-tól magyar irodalmat, nyelvtant, éneket és kommunikációt tanít a Gáspár András Szakközépiskolában. A ,,Gáspárosok” művészeti képzésének érdekében tett odaadó tevékenysége példaértékű lehet mindenki számára – írta Irénről ajánlója.

[caption id="" align="alignright" width="300"] Nagyné Kasza Irén
[/caption]

Nagyné Kasza Irén óráin pardon nélkül énekelnek a 14-15 éves lányok és fiúk. Ha kell, az iskola falain kívül is. Mivel veszi rá minderre a fiatalokat? – kérdeztük a Kecskeméti Szakképzési Centrum Gáspár András Szakközépiskola magyar nyelv és irodalom-, valamint  énekszakos tanárát.
–  Az elsősök szeptemberben rendre megkérdezik: énekelni is fogunk? Ilyenkor visszakérdezek: balettcipőt, tüllszoknyát hoztak? Ha nem, akkor marad az éneklés. Kezdetben talán nem szívesen, de néhány hét múlva már nagyobb lelkesedéssel dalolnak. Közösségben bátrabbak is. Alkalmasint olyan elánnal fújják, hogy az utcára is kihallatszik. Akinek nincs hallása, azzal megegyezek, hogy elég „dörmögnie” a szöveget. Szokták is mondani a kollégák: „Irénke, hallom, dörmögtetek!”

– Szívesen énekel?
– Keresztény emberként hiszek  abban, hogy aki énekel, az kétszeresen imádkozik. A zene embert formáló erejét a Kodály Iskolában tapasztaltam meg. Rozgonyi Éva tanárnő tanított a fegyelemre, a tisztességre. Ha ,,a zene mindenkié” – Kodály Zoltán szavaival élve –, akkor miért ne juthatna belőle a mi diákjainknak is? Úgy gondolom a magyar népdalnak még mindig van „sava-borsa”, aki szívből énekli, örömet szerez magának, másoknak.

– Kollégái partnerek ebben?
– Másképpen nem is működne. Véleményem szerint a város egyik legjobb tantestületében dolgozom. Itt némely esetben még a sok is kevés, jó néhányan a hátunkon cipeljük a gyerekeket. Szerencsésnek tartom magam, hogy számos kollégám eszerint él és dolgozik. Az énekóra különösen jó terep a szeretet gyakorlására, alkalmat teremt örömre, vidámságra.

[caption id="" align="aligncenter" width="650"] A tanárnő előbb-utóbb mindenkit rávesz az éneklésre. Akinek nincs hallása, az is „dörmögi” a szöveget
[/caption]

– Milyen apropóból „csődült” a diákjaival?
– A nemzeti összetartozás napja kapcsán jött az ötlet, hogy csináljunk valami előretekintő, bizakodásra okot adó megemlékezést. Az egyik rendészeti osztályt kérdeztem, lenne-e kedvük egy énekes-táncos flashmobhoz? Volt. Moldvai csángó néptáncot jártunk a kecskeméti távolsági buszpályaudvaron. Sikerünk volt, sokan érdeklődtek, kik vagyunk, honnan jöttünk.

– Nyelvtanórán is ekkora a lelkesedés?
– Magyart sokkal nehezebb tanítani, mint éneket. Nagyobb a tananyag, a követelmény, ráadásul érettségi tantárgy. A jó tanár egyszerre következetes és vicces? Ez nem könnyű, igazi mutatvány! Természetesen meg kell próbálnunk mindenkiből a legjobbat kihozni. Ebben a tanévben 2 szakközepes, 3 szakmunkás osztályban tanítom ezt a tantárgyat, emellett rendészeti kommunikációt a rendészeti osztályokban. Az elméleti óra elsősorban a megadott témakörök elsajátításáról szól. A gyakorlati órákon szituációkat modellezünk, például egy bírósági tárgyalást. Ilyen volt Jancsi és Juliska büntetőpere, akik „gondatlanságból” megöltek egy idős hölgyet, a Mézeskalács házikó szegény lakóját. Legutóbb Parisz trójai királyfi volt a vádlott, aki megszöktette Helénét, és magával vitte a „szajrét”.

– Nem szokványos helyzetgyakorlatok...
– Én sem vagyok kockafejű tanár. Törekszem arra, hogy élvezzem a saját óráimat, így vélhetően a gyerekeknek sem unalmas. A rendészetisekkel részt veszünk a Nyitott bíróság programban. Fiatalkorúak büntetőperét hallgatják végig. A diákok szembesülnek azzal, milyen súlyos következményekkel jár, ha valaki vét a törvény ellen. Az a tapasztalatom, hogy mélyen érinti őket, amikor „élesben” látják az igazságszolgáltatás működését, ráadásul egy velük egykorú fiatal vádlottal szemben. A bíróságon gyűjtött tapasztalatokat, a levont tanulságokat a későbbi tanórákon részletesen megbeszéljük.

– Mire szolgál a hatalmas kulcscsomó a kezében?
– A mi iskolánkban az első évfolyam tanulói úgy mehetnek be a tanterembe, ha a tanár kinyitja az ajtót. Később az osztályfőnök kérhet „bennmaradási engedélyt”, feltéve, ha az adott közösség viselkedése ezt megengedi. Minden egyéb helyiséget is zárva tartunk. Ez a mindennapokban kényelmetlen, csakhogy 1500 diákunk van, minden szeptemberben 12 új osztály indul, a gyerekek sok helyről érkeznek, sokfélék. Általában egy év kell ahhoz, hogy „szocializálódjanak” az iskolai élethez. Én mindegyik kilencedikes szakközepes osztályban tanítok, így van alkalmam megismerni az új diákokat. A későbbi években ez nagy segítség a velük való együttműködésben.

Az év tanárai

Továbbra is várjuk az ajánlásokat az év tanáraira: ma is a katedrán dolgozó felső tagozatos, valamint középiskolai pedagógusokat javasoljanak nekünk. A Petőfi Népében és a Baon.hu portálon bemutatkozott személyiségekből pedagógusnap előtt olvasóink választják meg az év tanárait.

Az ajánlásokat a következő e-mail címre várjuk: [email protected]

 

Az év tanárai Továbbra is várjuk az ajánlásokat az év tanáraira: ma is a katedrán dolgozó felső tagozatos, valamint középiskolai pedagógusokat javasoljanak nekünk. A Petőfi Népében és a Baon.hu portálon bemutatkozott személyiségekből pedagógusnap előtt olvasóink választják meg az év tanárait.

Az ajánlásokat a következő e-mail címre várjuk: [email protected] A tanárnő előbb-utóbb mindenkit rávesz az éneklésre. Akinek nincs hallása, az is „dörmögi” a szöveget Nagyné Kasza Irén -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!