Közélet

2015.05.26. 09:52

Rejtélyes zajok után nyomoztunk a kecskeméti reptér közelében

Petárdázáshoz hasonló, hangos robbanások hallhatóak mostanában a kecskeméti repülőbázis közelében. Nem szilveszterről megmaradt rakéták okozzák a zajokat, ennél sokkal nyomósabb oka van a durrogásnak: a Gripenek biztonságos repülése.

Hraskó István

A jelenségre olvasónk hívta fel figyelmünket. Mint elmondta, mostanában a Hunyadiváros és Kőrösihegy reptérhez közeli részén, például a Kaffka Margit utcában órákon keresztül hallhatóak a pukkanások. Van, amikor egy-két robbanás követi egymást néhány másodpercen belül, máskor három-négy, és ezek a szakaszok tíz perc, fél óra kihagyással ismétlődnek. Előfordult, hogy este 11 órakor vagy hajnali 3-kor, füldugó ellenére is hallotta a robajokat. Pár napos szünetek megfigyelhetőek, de ahogy olvasónk visszaemlékezett, nagyon intenzív volt a „petárdázás” például az amerikai nagykövet, Colleen Bell látogatása előtti napokban. Segítségünket kérte, hogy kiderítsük, mi okozza ezeket a zajokat, amelyeket korábban nem hallottak a környéken, de most több száz ember nyugalmát zavarják, a kutyák pedig megijednek. Olvasónk szóvá tette azt is, hogy nem kaptak előzetes tájékoztatást, hogy ilyen hanghatásokra kell felkészülniük. Utánajártunk az ügynek, és kiderült, valóban a repülőbázis a forrása a durranásoknak, konkrétan a madárriasztó eszközök. Hajdu Attila őrnagy, a repülésbiztonsági főnökség főtisztje elmondta: csakúgy, mint minden repülőtér esetében, a kecskeméti repülőbázison is kiemelt figyelmet kell fordítani a repülés biztonságára, ezen belül például a madarak távoltartására is.

[caption id="" align="aligncenter" width="430"] Fel- és leszálláskor is fontos, hogy ne legyenek madarak a kifutópálya közelében
[/caption]– A nemzetközi híradásokból is ismert, hogy egy repülőgép hajtóművébe került madár könnyen a hajtómű leállását okozhatja, ami pedig a repülőgép elvesztését jelentheti. Ez a fajta kockázat a le- és felszállások során a legnagyobb, egyrészt, mivel földközelben legnagyobb a madáraktivitás, másrészt a repülés ezen fázisában legkiszolgáltatottabb a repülőgép. Hiszen egy ilyen helyzetben történt hajtómű meghibásodás során nem biztos, hogy van lehetőség a felszállás biztonságos megszakítására, vagy amennyiben a repülőgép a levegőben van, a biztonságos kényszerleszállás végrehajtására – nyilatkozta Hajdu Attila.

A madárral történő ütközések elkerülése érdekében a repülőbázison, a repülések időtartama alatt kétféle madárriasztó eszközt is üzemeltetnek. A közelben lakók által is jól hallható durranásokat három, a felszállópálya mentén elhelyezett, gázpalackról üzemelő durranó-riasztó eszköz adja, amely előre programozott ütemezés szerint ad hangot.
– Az eszköz természetesen nem veszélyezteti sem a madarak, sem emberek testi épségét. Valójában egy vezérlő automatika által adagolt, kis mennyiségű gáz fém csőben történő begyújtásával hoz létre durranó hangot. Az eszközöket három éve használjuk rendszeresen. Annak, hogy a hang csak néha kelti fel a közelben lakók figyelmét, valószínűleg csupán az adott napon jellemző légköri viszonyok – páratartalom, széljárás–, illetve a háttérzaj nagysága lehet a magyarázata. A fel- és leszálló repülőgépek, illetve a közúti forgalom gépjárműveinek hangja napközben természetesen elnyomja a riasztókét, ezért van az, hogy a durranások az esti órák csendjében fokozottabban hallhatóak – tudtuk meg a repülésbiztonsági főnökség főtisztjétől.

Ragadozó madarak szólnak a hangszórókból

A repülőbázison üzemeltetett másik madárriasztó berendezés szintén hanghatással igyekszik a madarakat távol tartani, viszont ez ragadozó madaraktól a puskalövésig többféle „műsort” sugároz hangszórókon keresztül. Ez az eszköz távvezérléssel működik, de folyamatosan bekapcsolt állapotában véletlenszerűen játssza le az előre beprogramozott hangokat.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!