Kultúra

2015.04.19. 12:59

A magyar nyelv nagykövetei Moldvában

Számunkra természetes, hogy anyanyelvünkön szólhatunk, hogy magyar szentmiséken, ünnepeken, tanórákon vehetünk részt. Annyira természetes, hogy sokszor meg sem becsüljük ezeket a lehetőségeket. Hidegen hagynak bennünket hagyományaink, ünnepeink. A határainkon túl élő magyarok azonban komoly erőfeszítéseket tesznek anyanyelvük, ünnepeik, hagyományaik megőrzésért. Ezért küzd nap, mint nap a romániai Moldvában élő közel 80 ezer csángó is.

Vajda Piroska

A moldvai csángó pedagógusok azzal a céllal érkeztek a napokban a Lakitelek Népfőiskolán rendezett szakmai továbbképzésre, hogy tudásukat bővítve, lelkiekben megerősödve a magyar nyelv nagyköveteiként folytassák tovább munkájukat. A negyvenhat csángó pedagógus Lezsák Sándor meghívására érkezett hazánkba.
– Ez az egyetlen olyan lehetőség számunkra a tanévben, amikor együtt lehetünk, önmagunkra és egymásra figyelhetünk. Amikor gyerekek nélkül megvitathatjuk nehézségeinket, sikereinket, átadhatjuk egymásnak jól bevált gyakorlatainkat. Moldvában 180 kilométeres körzetben szétszórtan dolgozunk. A 46 pedagógus 29 oktatási helyszínen, mintegy 2000 moldvai csángó gyermeket tanít – tudtuk meg Márton Attilától, a továbbképzés egyik főszervezőjétől.

– Ez a továbbképzés iránytű az életünkhöz és önmagunkhoz. Segít abban, hogy több megértéssel közelítsünk egymáshoz, hogy egy csapatként dolgozhassunk a közös célért – részletezte. Azt is elmondta, olyan közösségekben dolgoznak, ahol a tanítónak meg van ugyan a maga helye a társadalmi hierarchiában. Ám, a fölöttük elhelyezkedők nem nagyon értik, miért kell a moldvai csángóknak magyar nyelvű oktatás. Hiszen a román tannyelvű iskolában minden megtanulhatnak a csángó gyerekek is. Sőt, a román katolikus egyház sem támogatja a magyar nyelv oktatását. – Mi pedig azt gondoljuk, hogy ameddig a közösségekben reális igény van arra, hogy a gyerekek magyar nyelvet tanuljanak, addig nekünk mindent meg kell tennünk ennek érdekében. Nagyon sok csángó szülő románul beszél a gyermekével, mert ezt tartja az érvényesülés zálogának. Sokszor nem, vagy csak később látják be, hogy a magyar nyelv tanulásával dupla esélyt biztosítanak gyermekeiknek, akik délelőtt román iskolában tanulnak, és csak délutáni szakkör keretében ismerkedhetnek a magyar nyelvvel, a magyar hagyományokkal, és a magyar történelemmel. Csak akkor indulhat el egy-egy iskolában a magyar nyelv délelőtti tanítása, ha ezt a szülők igénylik. Ha sikerül őket jobb belátásra bírni és délelőtti oktatást beindítani, akkor is csak heti 3-4 órában taníthatjuk a magyar nyelvet. Az lenne a végső cél, hogy minden oktatási helyszínen a délelőtti tanítás része legyen a magyar óra. Részben azért is, mert akkor az oktatás anyagi terheit a román állami fizetné – tette hozzá Márton Attila, aki azt is elmondta, munkájuknak mérhető eredményei vannak. A legutóbbi tantárgy versenyen is az élvonalban végeztek tanítványaik a magyar tannyelvű iskola diákjait megelőzve.

– Következő lépésként azt tervezzük, hogy a magyar nyelv oktatásához hasonlóan elindítjuk a magyar kisebbségi történelem és ének-zene oktatását is. Mivel nem akarunk ajtóstul rontani házba, szép lassan szeretnénk megértetni ennek fontosságát – hangsúlyozta Márton Attila. Szerinte a mostani továbbképzésben részt vett 46 pedagógus olyan kulcs ezekben a moldvai közösségekben, amely ki tudja kinyitni a még zárt ajtókat, és képes tovább vinni a csángó magyar értékeket.

Újabb népfőiskolákat szerveznek

A csángó magyar pedagógusokat Lezsák Sándor, az országgyűlés alelnöke fogadta. Köszöntőjében, hangsúlyozta továbbképzésük része annak a kezdeményezésnek, melynek célja a Kárpát-medencei Népfőiskolai Hálózat kiépítése. Ennek terve már a kormány asztalára került. Lezsák Sándor elmondta, húsz járási népfőiskolát szeretnének létesíteni, többek között csángóföldön is. Ezek olyan épületek lesznek, amelyek helyet biztosítanak a magyar közösségi életnek, de helyet adnak majd magyar óvodáknak,  iskoláknak és kollégiumoknak is. A politikus beszámolt a hungarikum törvényről is, amelynek köszönhetően összegyűjtik többek között a csángó magyar értékeket is. Elmondta, kilenc egyetem és főiskola több száz hallgatója vesz részt az értékföltárásban. Lezsák Sándor abban bízik, a csángó magyar pedagógusok is bekapcsolódnak majd a programba.

 

Vajda Piroska A csángó magyar pedagógusokat Lezsák Sándor, az országgyűlés alelnöke fogadta. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!