Gumiból lehetnek az utak a jövőben

2017. április 27. 07:01 Horváth Péter
Autógumiból készült bitumen teheti a jövő útjait strapabíróbbá és olcsóbb fenntartásúvá. Az új technológiát szabványosították, és a Mol zalaegerszegi finomítójában évi 5 ezer tonnát gyártanak belőle.

Mik ezek?

X
A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

A Természet Házában rendezték meg szerdán a 40. Kémikus Napot, melynek témája környezetünk védelme és az újrahasznosítás volt. Dr. Geiger András, a Mol fejlesztő szakértője a jelentős környezetvédelmi problémát okozó jelenségről, a hulladék gumiabroncsokról és azok környezetbarát felhasználási módjáról beszélt. A szakember előadásában elmondta, hogy egy 2011-es adat szerint az EU országaiban 5,7 millió tonna lerakott gumiabroncs terheli a környezetet. Az előadó e probléma megoldásának lehetőségét vázolta fel: a hulladék autógumi felhasználását az aszfaltgyártásban. Európa úthálózata összesen 5,5 millió kilométer, ezen belül Magyarországé csaknem harminckétezer. Az aszfaltutak kötőanyagát a bitumen adja, amit hagyományosan kőolajból állítanak elő. A kőolajalapú aszfaltgyártás komoly környezeti terhelést jelent, nem beszélve a hagyományos bitumenes aszfalt egyéb hátrányairól: kitett az időjárási körülményeknek, nyomvályúk, repedések, kátyúk jelennek meg rajta. Az egyenetlen felületű útburkolatok többletjavítási költséget jelentenek az autósoknak, és fogyasztásnövelő hatásúak. Egy USA-ban készült tanulmány szerint a rossz utak okozta szervizköltségek éves szinten összesen 112 milliárd dollár pluszkiadást jelentenek az ottani autósok számára. Az egyenletes útfelület négyszázalékos üzemanyag-megtakarítást eredményez. A tanulmány szerint éves viszonylatban ez 20 millió tonna üzemanyag. A környezetszennyező és az időjárási viszonyokra érzékeny hagyományos bitumen helyett egy másik technológia kínálkozik: a gumiabroncsból készült bitumen.

 

Dr. Geiger András, a Mol fejlesztő szakértője előadásában a hulladék gumiabroncsokról és azok környezetbarát felhasználási módjáról beszélt <i>Fotó: Horváth Péter</i> Dr. Geiger András, a Mol fejlesztő szakértője előadásában a hulladék gumiabroncsokról és azok környezetbarát felhasználási módjáról beszélt Fotó: Horváth Péter

Ezt először a hatvanas években próbálták ki az USA-ban. Akkor sok pozitív tapasztalatot szereztek a technológiáról: az utak hosszabb élettartamúnak bizonyultak, kisebb fenntartási költséggel, strapabíróbbak és ellenállóbbak ­voltak az időjárási körülményekkel szemben. De hátrányai is ­kiütköztek. Speciális berendezéseket igényelt és drágának bizonyult, ezért nem terjedt el. A Pannon Egyetem és a Mol közös kutatásában olyan gumialapú bitumen kifejlesztésébe kezdett, ami az összes előnyös tulajdonság (nagyobb terhelhetőség, ellenálló, alacsony fenntartási költség) megtartása mellett kiküszöböli a technológia hátulütőit. Az új eljárás sikeres lett, 2015-ben szabványosították. 2013-tól a Mol zalaegerszegi finomítójában évi ötezer tonna gumibitument állítanak elő nyolcszáz tonna gumiőrleményből, ami száz­huszonötezer ­autógumit jelent. – A technológia megoldást jelenthet az úthálózat romlásának megakadályozására és a fenntartási költségek csökkentésére – összegzett a szakértő.

A magyar utak helyzete számokban

Magyarország 31 805 kilométer hosszú autóút-hálózatának éves szükséges fenntartási költsége 140 milliárd forint. A fenntartást végző Magyar Közút éves költségvetése 70 és 100 milliárd forint körüli, ezért a romlás csupán lassítható, nem visszafordítható. Egy kilométer autópálya megépítéséhez 528 tonna bitument használnak fel. Itthon, Budapesten, a Budaörsi út felújítása során 1,9 km-es szakasz, a villányi elkerülő út pedig 4,4 km hosszan e technológiával készült bitumenes aszfaltból épült. Ez utóbbi huszonkétezer gumiabroncs felhasználásával készült.

 

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Gumiból lehetnek az utak a jövőben

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X
Ország, világ, gazdaság

Ezeregyszáz macska él együtt egy kaliforniai házban (videó)

A parlieri cicaházhoz/farmhoz hasonlót még nem nagyon láttunk.

Vegán hegymászó hódította meg kétszer is a Mount Everestet

A bolgár Atanasz Szkatov először 2014 tavaszán jutott fel a hegyre.

Brutális eredménnyel lett a legjövedelmezőbb film a Kincsem

A csodaló mindent és mindenkit lepipált.

Virág helyett tévedésből salátával kedveskedett barátnőjének

Virág helyett tévedésből salátával kedveskedett barátnőjének

Kicsit megzavarta a fiút a lila kelkáposzta.

Jön az aranyrangadó, ismét tarolnak a külföldi edzők!

Jön az aranyrangadó, ismét tarolnak a külföldi edzők!

A Honvéd és a Videoton is ugyanattól a csapattól kapott ki legutóbb • Jó-e az a szabály, hogy azonos pontszámnál a több győzelem dönt?

Szombati sportműsor: NB I-es aranymeccs, póló BL-döntő, F1

Döntő az FA-kupában, a spanyol Király-kupában és a Német Kupában.

Férfi vízi BL: kétgólos sikerrel döntőbe jutott a Szolnok

Lassan lendült bele a Szolnok, de végül 7–5-ös győzelemmel került a szombat délutáni fináléba.

Férfi vízilabda BL: Ezért dolgozunk három éve! – Vámos

Férfi vízilabda BL: Ezért dolgozunk három éve! – Vámos

Varga Dénes: A Dubrovnik nagyon erősen kezd, erre a döntőben oda kell figyelnünk.

Légiósok: a duplázó Futáccsal trükközni próbált a kapus, nem jött be

A magyar légiós szépen kihasznált egy védelmi hibát, majd nem ijedt meg a cseles kapustól.

Man. City: megvan Guardiola első nyári igazolása

Becslések szerint a manchesteriek 50 millió euró körüli összeget fizettek a 22 éves játékosért.

Kövessen bennünket a Facebook-on!
Előző
  • Kos
  • Bika
  • Ikrek
  • Rák
  • Oroszlán
  • Szűz
  • Mérleg
  • Skorpió
  • Nyilas
  • Bak
  • Vízöntő
  • Halak
Következő

Mai horoszkóp

  • A barátság és a munkája során számos kapcsolatot köt. Sikersorozat következik életében. Szívügyek terén boldog, s bizakodó lehet.
Kos Bika Ikrek Rák Oroszlán Szűz
Mérleg Skorpió Nyilas Bak Vízöntő Halak
Megyei Piactér